Mera påsk

Tro nu inte att två veckors ihärdigt påskfirande räcker i Holy City! Nu när ortodoxa påsken är över trodde jag det skulle lugna ned sig när det gäller högtidliga parader, men ack vad fel jag hade! När Hania och jag satt och tog vårt morgonkaffe på fiket nedanför kom en pampig procession med en rejäl line-up från det grekortodoxa patriarkatet med Teofilos III i mitten. När kyrkorna ska vandra på detta vis har man några muslimer i fez i början av tåget som stöter med en käpp i backen för att bereda väg för följet. Sedan kommer prästerna i dubbla (ibland tredubbla) led. Nu var Grekortodoxerna på väg till Armenierna för att hälsa dem Glad Påsk. Jag hörde mig för lite och det som sker nu veckan efter påsk är att alla hälsar alla Glad Påsk. Sålunda blir det en hel del processioner att se fram emot. Armenierna ska tåga till Grekerna för att göra samma, syrianer till greker, greker till syrianer, kopter till armenier osv, osv... Även Hania och jag ska göra en runda till de olika kyrkoöverhuvudena och önska Glad Påsk. Allt detta gör att påskfirandet lugnt kan räcka en hel månad i Holy City! Tänk om man skulle anpassa påsklovet till Jerusalem, hur trevligt skulle inte detta bli!

Bra ord att kunna:
Al Massiah kam!   (=Kristus är uppstånden!)
Han kan kam!        (=Ja, han är sannerligen uppstånden!)

Kommentarer
Postat av: Ewa (moster)

Vilka ska gå före och stöta med påkar framför dig och Hania när ni går era processioner??

2006-04-26 @ 11:43:37
Postat av: Maria

Hania låter meddela att vi ska ha några snygga israeliska militärer som banar väg för oss. Alternativt stipendiaterna...

Postat av: Nils

Ta barak, han som vaktar utanför turistbyrån, han var trevlig!

2006-04-26 @ 21:15:17
URL: http://cirkusnisse.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback