God Jul!

God Jul!

Du stjärna över Betlehem
o, låt ditt milda ljus,
få lysa in med hopp om frid,
i varje hem och hus!


Var nyss till Sjöliden där morfar nu bor på den traditionella julbönen. Min kompis Magnus som är kantor spelade till psalmerna och dockstas präst pratade lite. Mitt i "nu tändas tusen juleljus" blev jag plötsligt jätterörd. Jag menar, man sjunger ju dessa sånger för traditionens skull och funderar kanske inte så mycket över det. Tidigare har jag kanske associerat Betlehem till gulligt jesusbarn a la Barnens Bibel. Nu, efter ett år i Holy Land är det som mina omedelbara tankar istället går till dagens Betlehem, murar och checkpoints. Att då sjunga om att betlehemsstjärnan ska ge hopp om frid för oss blir då helt bakvänt! Istället borde det vara tvärtom! Varje hus och hem borde lysa med hopp om frid i Betlehem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback