Ockupation pågår...

Utanför mitt fönster pågår ockupationen för fullt. Ibland tror jag att jag kommer vänja mig vid detta. Just i skrivande stund har man vid den temporära checkpointen hållit ett dussin människor ståendes i över en halvtimme för att vänta på att soldaterna ska kolla deras ID-kort. Här i landet är det ett virrvarr av olika identiteter. Mina grannar har förmodligen blått Jerusalem -ID medan de som försöker ta sig in från bl.a. Ramallah orange ID. De med orange ID har stora problem att förflytta sig ens mellan olika palestinska orter på Västbanken på grund av alla CP (Checkpoints). Israel försöker lösa detta genom att konstruera ett stort antal broar och tunnlar.

Ständiga övergrepp och förnedring pågår vid dessa otaliga CP. Just nu ser jag hur ett dussin palestinier får stå och vänta på att soldaterna kollar ID-handlingar. Dessa kontroller drar alltid ut på tiden. Lite skrämmande att vilken makt de beväpnade ungdomarna har över de som bor här. En Dolph-Lundgrenliknande soldat viftade nyss bort en gammal gumma, jag såg på gesterna att de ville hon skulle går upp för backen och gå längs en annan väg istället för att på så vis gå igenom den stationära CP. Till vilken nytta kan man undra. Är gumman verkligen ett säkerhetshot?

Denna ständiga närvaro av soldater gör att jag nu verkligen känner att jag bor i ockuperat land. Mest bizzart käns det att jag själv har någon slags V.I.P. status här. Jag har ännu inte blivit stoppad här eftersom det syns att jag är utlänning. De som bott här i generationer är de som blir stoppade...

Känner också lite med soldaterna. De är förmodligen skiträdda. Var och varannan kan i deras ögon vara terrorist, så nerverna kan ibland ligga lite utanpå. De tar säkert det säkra före det osäkra och kollar människorna jättenoga för att inte bli de som kanske släpper igenom en självmordsbombare? De "lyder bara order" och går grundligt tillväga...

Kommentarer
Postat av: Sussi

Jag förstår att det inte kan vara lätt, att se och uppleva denna ockupation med allt vad det innebär.
När jag var i israel så var det fritt för alla att ta sig dit man ville.
Hoppas att denna frihetskänsla infinner sig i ett vackert land som Israel och låt folket, både israeler och palestinier leva tillsammans i fred och förståelse för varandra.
Hoppas allt går bra för dig och att du trivs, trots allt.

Postat av: Ewa (moster)

Ja, ett bestående intryck av resan är att det finns så mycket rädsla och misstro på "båda sidor". Förenklade och demoniserade bilder av "de andra". Taxichafförer som inte vågade åka till vissa områden för att "det är farligt där", t ex. Hur kan man bygga tillit i en sån situation? Tilliten som är en förutsättning för att kunna bygga en hållbar fred.

2006-02-26 @ 10:03:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback