Bok 1

Ett av mina nyårslöften var att "läsa minst en pluggliknande bok varannan vecka". Jag tror jag ändrar detta till "läsa minst en bok varje vecka" istället. Då kan jag ta till även "icke-pluggliknande-böcker, men bra-böcker-ändå". En del böcker är dessutom svårdefinierade. Vissa romaner kan vara hur bildande som helst och vissa så kallade pluggböcker ger noll och intet. Det viktigaste är ändå vad som blir kvar i skallen då boken står i sin hylla igen.


Dagens bok: "Resor till jordens medelpunkt" Av Magnus Nordqvist (Red). Swedish Chrstian Study Center´s 10 års jubileumsskrift. Jag har haft denna bok ett bra tag nu, bläddrat lite i den gjorde jag när jag fick den. Men inte förrän nu har jag läst den i sin helhet.

Några saker dröjer sig kvar när jag nu sträckläst boken:

Jag får en stark känsla av att centret definitivt kommer påverka mig mer än vad jag kommer påverka centret. Någon av författarna i boken skrev något liknande. Visst poppade det upp lite idéer i mitt huvud om olika studieresor jag vill medverka till att de kommer tillstånd, men i slutändan är det nog jag själv som kommer att bli mest förändrad. Till vaddå, undrar jag nu... Självklart hoppas jag på att bli en bättre och godare människa. Risken finns också att jag blir bittrare med tanke på den till synes olösliga konflikten. Förmodlige blir jag klokare. Kanske blir jag modigare?

Litenhet. När jag läser om hur centret bildades och vilka teologiska tungviktare som besöker det då och då känner jag mig liten. Som en fluglort ungefär. Men där får jag försöka tänka bort titlar och utanpåverk (en del har tex mäktiga skägg och imponerande ämbetsskrudar...). Såg en film häromdagen, där kunde man när man tappade modet inför celebriteter tänka sig dessa "i sina underkläder". Får väl göra det då. Bara jag inte börjar fnissa? Eller är det helgerån att ens tänka på en patriark i kallingar?

Spännande! I slutändan är det nog tanken på her enormt spännande dessa år som ligger framför mig kommer att bli. En massa möten. Både planerade och oplanerade! Mer kunskap i mina ämnen som jag läst och är intresserad av; Mellanösternkunskap, konfliktkunskap, kyrkohistoria, teologi, psykologi, geografi, agrikultur, filosofi, språk, osv, osv... Kul! Coolt! Kan det bli bättre?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback