Bussar

Bussar

Att åka buss i Jerusalem är en hel vetenskap. På morgonen tar jag buss 74 från där jag bor till Busstationen nära Damaskusporten. Ibland kommer bussen utanför på min lilla gatstump. Ibland får jag gå uppför en brant backe och över ett öppet fält för att komma till en annan väg där bussarna går ifrån. I morse satt jag på balkongen och drack mitt morgonthé och studerade bussrutterna. På ca 20 minuter kom FYRA bussar på min gata! Problemet är att när jag ska åka kommer ingen buss. Eller åtminstone bara ibland. Man vet aldrig. När man stoppar en buss är det bara att vinka, har han plats för en passagerare till så stannar han, annars inte. Det hela är egentligen ganska festligt, man får ta det lite som det faller sig...

Idag skulle jag ta mig hem med buss från busstationen. Jag frågade om bussen gick till Ensebe, Yes, det gjorde den så jag klev på. Efter ett tag svängde den av den vanliga vägen och började köra småvägar kors och tvärs. Jag blev HELT lost! Hade till slut ingen aning om var jag befann mig. Tänkte precis ge upp, hoppa av och ta taxi, när han svängde runt ett hörn och kom på min gata! Yes! Jag som hört i en shop att bussar bara går till Ensebe på morgonen... Skam den som ger sig! Min far (trafikledare på stort bussbolag) skulle få rejält huvudbry och han skulle måsta hålla ordning på alla dessa små bussar som för övrigt påminner om Sprinten hemma i Övik.

Kommentarer
Postat av: Joanna

Hej Maria,
det känns som om vi verkligen är i skilda världar nu. Saaaaaaaaaaaaaknar dig! Kul iallafall att du verkar trivas med jobbet och att vi får upptäcka världen genom dig.
Kramar från Joanna

2006-01-27 @ 19:39:25
Postat av: Maria

Saknar er med! Ibland undrar jag varför i hela friden man söker sig till det okända när man har ett såpass bekvämt liv i lyxig lägenhet... Men än så länge håller jag modet uppe och stretar vidare. Snart kommer värmen!

Postat av: ida

Hej Matia jag tycker att det låter som att du har fullt upp !!! hoppas du har tid för annat än bara jobb också Kram Ida

2006-01-28 @ 14:15:19
Postat av: Thomas

Hej Maria,
Ja, jag förstår att du har mycket att göra!
Ha det jättebra och jag önskar dig allt det goda!
Kram Thomas

2006-01-28 @ 18:07:01
Postat av: Ida Landfors

Har du någon ny emailadress nu?

2006-01-29 @ 10:18:12
Postat av: Maria

Samma E-post som vanligt... [email protected]

2006-01-29 @ 13:47:09
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback