Lägesrapport

Hej alla och tack för omtanken!

Igår blev en spännande dag! Först och främst var det min första "egna" dag på jobbet, utan "the old director" som introducerar mig.

Så här "dagen efter" gårdagens intensiva fokus på Mellanöstern i nordiska medier är det lite avslaget. Vad som egentligen utlöst det hela kan man fundera länge på. Enligt vad jag hört har alltså Al-aqsamartyrernas brigader skickat fax till de nordiska konsulaten och varnat för att "islamister" kan tänka sig attentat mot nordbor ifall de inte lämnar Västbanken och Gaza inom 72 timmar. Detta med anledning av nidbilderna i dansk tidning i september förra året. Varför detta kommer så långt efter denna händelse kan man undra. Min gissning (kan vara totalt fel) är att Al-aqsamartyrerna (som är en gren av Fatah) vill ställa till det för Hamas när makten skiftas efter valet förra veckan. Kanske ett kaos med skrämda norbor och frysta EU-medel (pga att omvärlden inte vill ge bistånd till "terrorister") gör att vägen tillbaka till makten underlättas? Who knows?

Gårdagskvällen blev intressant!
EAPPI (ekumeniska följeslagarprogrammet) var här på centret för en träff. Fyra israeler och fredsaktivister pratade om fredsbyggande. Speciellt en av dessa var extremt intressant att lyssna till. Han var ortodox med tinninglockar och allt, och väldigt involverad i fredsarbetet. Bland annat hade han fått en grundare av Hamas och någon grundare av en bosättarrörelse att be tillsammans för fred. Imponerande! Bra med goda exempel!

Kommentarer
Postat av: Ewa (moster)

OJOJ - man blev allt lite nervous igår... Det hela är förmodligen helt överspelat om ett par veckor när det blir dags för mig och modern att åka...

2006-01-31 @ 08:11:32
Postat av: sonia hedman grundström

Och till vem gick första tanken när jag lyssnade på nyheterna igår...? Tur att du själv verkar så cool, då måste väl även en enkel kollega från park kunna vara det och särskilt nu när danskarna backar i frågan. Kram på dig Maria och var rädd om dig!

2006-01-31 @ 08:23:00
Postat av: bia

Hej Maria!
Jag som brukar slarva med nyhetstittandet har börjat följa med riktigt ordentligt nu pga det som hänt och händer i dina trakter. I går var det danskarna som bad om ursäkt för bilden och bedyrade att de inte menat att vara oförskämda på något sätt. Det känns inte bra med hot och varningar till nordbor när vi vet att du är "mitt i smeten". Sköt om dig! Kram Bia

2006-01-31 @ 08:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback