Taxitur

Igår blev en riktig höjdardag! Skulle egentligen bara åka hem med en taxi, men då min kompis A råkade bli "min" taxichaffis tänkte jag att det var lika bra att få en del ärenden uträttade som jag dragit på en stund. Sålunda for vi och inhandlade en projektor till jobbet som jag spanat in och sedan till Ramallah för att betala hyran. Då det har varit lite oroligt här i landet en stund kändes det tryggt och bra att ha någon med mig igenom checkpointsen och i Ramallah. Då vi liks var i Ramallah passade vi båda på att handla bakluckan full av frukt. På fruktmarknaden i Ramallah kan man göra värsta klippen då priserna är så dumpade. Handlade tomater, gurka, en vattenmelon, en annan gul melon (honungsmelon?), vindruvor, äpplen, persikor... Allt detta lyckades jag köpa med endast det som skramlade runt i myntfacket!

När vi skulle ut ur Ramallah igen var det en sån hiskelig trafikkö att vi vände och tog en annan väg som visade sig bli rena sightseeingen bland gröna olivkullar och vidsträckta berg. Tre checkpointer senare var vi där jag bor och kunde lasta ut frukt och projektor.

Det känns så skönt att ha en rejäl kompis att lita på när läget är som det är. Inte för en sekund kändes det obekvämt eller konstigt att vara ute på det viset med en man/palestinier/arab/muslim som ensam kvinna. Buss/hyra bil/moppe känns betydligt mer osäkert. Så hädanefter ringer jag A när det kniper.

Så morsan, du kan andas ut.... jag har det finfint!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback