Föreläsningsdax

Föreläsningsdax

Så var det ikväll dagx för ett av våra offentliga program på SCSC. Då det var mitt första kvällsprogram på centret sedan jag tillträtt som director var det lite extra spännande. Mia Gröndahl kom och berättade om sin bok, "The dream of Jerusalem, Lewis Larsson and the fotografers at the American Colony". Det var riktigt intressant. Innan jag hört Mia har jag bara ytligt känt till historien om nåsfararna som på grund av en karismatisk predikant kom sig till Jerusalem där de slog sig ned vid American Colony. Det är ju detta som Selma Lagerlöf skrivit om i sin bok "Jerusalem". Jag hade inte pejl på att många ungdomar inom kolonin började fotografera och sedan livnärde sig på detta. Vid Jaffaporten fanns en butik där pilgrimmerna kunde köpa fotografier av allehanda slag, både bibliska motiv och dokumentärbilder såldes där. Om detta redogjorde Mia som också letat upp många gamla fotografier och satt ihop till denna mycket trevliga bok.

Extra skönt kändes det att Mia kunde komma då hon var ytterst
nära att bli kidnappad på Gaza häromdagen. Hon berättade innan själva föreläsningen hur hon blivit utsmugglad i en Ambulans och det varit lite väl spännande "som på film" ett tag.

Kvällsprogrammet blev riktigt lyckat och det kom ganska mycket folk. Spaniens generalkonsul, Lotta på DN, nån biskop, historiker, NGO-folk, svenskar i Jerusalem m.fl, m.fl. Jag kunde också skönja ett uns stolthet när Hania kallade mig "my boss" och hon sa senare att jag var "powerful". Då jag själv tycker jag kan vara lite diskret i min framtoning tolkar jag det positivt... Tyvärr åt gästerna inte så mycket kakor och bullar, så nu har vi bullkalas varje dag tills faten är rensade. Synd gruppen från Dalarna farit hem, annars hade vi fått lite äthjälp.

Kommentarer
Postat av: Kenneth

Tänkte bara skicka en hälsning från Ume...
Hoppas allt ä bra..

2006-03-17 @ 20:36:41
Postat av: Maria

Tjena Kenneth!
Kul att höra från dig och roligt du läser min blogg! Det får minsann bli lite segling i sommar! Ha det bra! /M


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback