Trafikljus

Måste bara blogga om en irriterande företeelse... Eftersom det är fint väder har jag börjat åka mer och mer buss. Eftersom jag gillar bussar av allehanda slag är det ett trevligt sätt att starta morgonen på. Bussen tar också en annan väg än vad taxibilarna gör. Åker jag taxi brukar de svänga av från Beit Haninavägen och köra på en stor bosättarväg istället, detta för att spara tid. I slutet av Beit Haninavägen mot Jerusalem till finns nämligen ett mycket diskriminerande rödljus. Varje morgon har jag spanat in detta rödljus och räknat sekunder hur länge det är grönt. Det är så att Beit Haninavägen korsar en bosättarväg. Det är grönt för bosättarna i nästan en minut åt gången (mellan 45 och 55 "pilsner" när jag räknar "en pilsner, två pilsner, tre pilsner..."). Mot slutet av räkningen brukar bilarna på Beit Haninavägen börja tuta. Detta för att göra varandra redo att trycka gasen i botten när det blir grönt. Det är grönt mellan 5 och 7 sekunder (!!!!). Vansinne! På morgonen bildas värsta bilkön, undra på att folk blir frustrerade! I denna korsning har det också varit några bussprängningar, varpå den är ständigt bevakad av militär. För att lugna oroliga bloggläsare - jag åker inte i de bussarna som sprängs, även där är detta ett segregerat samhälle. Rödvita eller gröna linjebussar har sprängts, aldrig de grönvita! Bra att veta...

Kommentarer
Postat av: Ewa (moster)

Akta dig för bussarna som sprängs...
För övrigt finns det inte ord att beskriva hur sjukt det är att tänka sig att en nitisk liten kommunalarbetare har klättrat upp i rödljuset och ställt om tiden. Allt för att göra det krångligt för de som kommer från Beit Hanina, d v s palestinierna. (Möjligen görs det från nån elcentral nånstans, men det är lika illa för det...)

2006-03-02 @ 10:26:04
Postat av: Agneta

DET DAR TROR JAG INTE PA. SANA LJUS FINNS I OVRIGA ISRAEL OCKSA. FOR OVRIGT TYCKER JAG ATT DEN HAR SIDANS LASARE SKA KOLLA IN PA BLOGGEN
http://al-hamatzav.org/ SA VI FAR REDA LITE PA VAD SOM HANDER I DETTA LAND MEN SOM ALDRIG KOMMER I SVENSK PRESS.

2006-03-02 @ 14:50:55
Postat av: Ahmed

Agnetas tangentbord verkar ha fått damp eftersom allt står i caps. Verkar som en trevlig liten sida det där hon så snällt "tipsar" om.

Orkar inte skriva ihop nåt dumt litet jävulskap till inlägg där jag kommenterar hennes sidtips, alla med en gnutta iq fattar att det som dom där står för är inget bättre än typ radio islam eller Livets ord eller vilka andra idioter.

2006-03-03 @ 18:43:33
Postat av: Maria

Yttrandefrihet och källkritik! Två viktiga beståndsdelar för den fria demokratin... Man ska alltid akta sig för "färdigpacketerade sanningar" vare sig de kommer från någon annan eller från sig själv...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback