Biskop Riah

Idag på eftermiddagen var jag på mitt första kyrkoledarmöte helt själv. Jag var till St George och träffade Biskop Riah Abu El-Assal, ärkebiskop i den anglikanska kyrkan. Självklart var jag nervös innan mötet, vad pratar men egentligen om när man träffar kyrkoledare som är såpass världsvana? All nervositet försvann dock när jag träffade biskop Riah. Snacka om sympatisk och ödmjuk människa med huvudet på skaft och en rejäl skopa humor! Det blev en trevlig timme som vi fördrev med allehanda spörsmål. Han bjöd på thé och undrade mycket om hur det stod till med kyrkan i Sverige. Ska inför nästa kyrkoledarmöte plugga in lite siffror, t.ex. hur stora olika kyrkor är i Sverige och hur många som går i kyrkan... Jag hade väl en ungefärlig uppfattning, men det vore ändå bra med lite siffror som kan visa på Sveriges lite udda religiositet (t.ex. att bara några få av svenska kyrkans medlemmar faktiskt besöker kyrkan regelbundet men ett stort antal människor säger sig ha en gudstro och ber ibland). Sådana saker är intressant att diskutera med någon som har ett helt annat perspektiv.

Kommentarer
Postat av: Nisse

Det är fusk att du kan namedroppa folk som finns på wikipedia i din blogg, där ligger tillochmed jag i lä...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback