En vecka från nu...

En vecka från nu...
En sån dag...

Sen gårkväll då det nu är några grupper här. Sedan var jag ju tvungen att ta en kaffe med kompis A eftersom jag snart far till Sverige. Dessutom sällskap med en mygga de få timmar som blev kvar att sova på. På morgonkvisten var jag med en grupp från Stockholm till Haram-As-Sharif och kikade in i klippdomen och Al Aqsamoskén. Det är en stor ära och ynnest att vi får tillträde till detta ställe då det är islams tredje heligaste ställe (efter Mecca och Medina i Saudiarabien). Jag fick till och med beröm för min kardborreklänning som jag skaffade i Amman när jag var där i somras. Kardborreklänningen är en svart fotsid sak som man spänner runt sig med karborreknäppning. Man skulle i princip kunna gå i bara pyamasen under men se MYCKET presentabel ut från utsidan. Fiffig anordning just vid moskébesök!

Efter islams tredje heligaste plejs gick jag med gruppen till en av kristendomens allra heligaste, Holy Sepulchre (Gravkyrkan eller uppståndelsekyrkan - vilket som eller båda). Visade Golgata, svepningsstenen, graven, rotundan, syriskortodoxa kyrkan, koptiska kyrkan, etiopiska kyrkorna, armeniska kyrkan, grekortodoxa kyrkan, katoliker, franciskaner... Sedan till centret och famlade efter en C-brus innan jag var människa igen. puh. Men KUL är det att ha grupper att följa med runt i Gamla stan!

Planerade lite inför kommande gäng, telefonerade, mailade, städade...

For en snabbvända till Beit Hanina och durschade innan kvällens prövning. Möte med alla grupperna på NAfoura, lite käk och snack där. Slängde mig i taxi till generalkonsuln och "spreta-med-lillfinger-tillställning", blev hämtad av A för att hinna tillbaka till centret innan grupperna skingrats för kvällen. Var runt och lyssnade av stämning och summering av dagen på tre håll i lokalerna innan tröttheten hos resedeltagarna gjorde att de begav sig til hotellen. Det är kul och utmanande att hålla tre gruppers program i huvudet och ligga strax före i planeringen för att allt ska flyta. Än så länge flyter det på bra. Inshallah!

Ska nu sova på nyinskaffade bäddsoffan i biblioteket för att kunna vara på plats i morgonbitti då nästa gäng ska till al Aqsa och klippdomen. Och Holy Sepulchre med alla dess kyrkor... Bara att ladda om!

Eftersom det är bara några dagar kvar innan jag far till Sverige gör det inget att ta ut sig ordentligt. Om en vecka vid den här tiden blir det mycket vila då jag då kommer att vara nyopererad sedan några timmar tillbaka... Och DÅ ska jag tänka att FÖR EN VECKA SEDAN... DÅ minsann!

Kommentarer
Postat av: Snubblade förbi

Tack för en mycket läsvärd blog med fina bilder.

Men glömde du inte en sak: Tempelberget är ju judendomens heligaste plats - och det var den även långt före islams uppkomst. Intressant är för övrigt att klippdomen är byggd i formen av ett bysantinskt martyrium. När araberna erövrade området från Östrom var det de grekiska och syriska arkitekterna som fick hjälpa dem. Planritningen berättar sålunda en historia som man idag inte så gärna tar upp, nämligen den om tiden före år 638 AD. Låt oss hoppas att framtidens Jerusalembor erkänner områdets komplexa historia!

2006-11-02 @ 21:45:26
Postat av: Maria

Tack för upplysningen! Intressant och kul hur man tar hjälp av varandra när man ska bygga sina respektive heliga byggnader!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback