Fardjini ilhawiie!

Fardjini ilhawiie!
I Jerusalem bör man ständigt ha ID-handlingar med sig!

Bussen i morse tvärstannade plötsligt och fyra-fem passagerare fick bråttom av. En kort stund senare förstod jag varför, det stod en "temporary checkpoint" ett stycke längre fram på vägen.

"Fardjini ilhawiie", ropade soldaten när han klev på bussen. "Visa ID-handlingarna!" Alla i bussen höll lydigt upp sina pass eller ID-kort. Då alla (utom jag) hade blåa "hawiye" sa han bara Shukran och gick ur igen. Jag antar att de som fått bråttom ut hade orange eller gröna hawiye.

En journalist från Övik frågade mig om jag trodde freden kunde komma underifrån genom att "vanligt folk" möts (över gränserna) och börjar jobba för fred. Detta kan inte hända sa jag och refererade till dessa ständiga passlagar. Har man ett israeliskt pass får man inte vistas på VB eller i Gaza. Har man grönt eller orange ID-kort får man inte, utan särskillt tillstånd, lämna VB eller Gaza. När ska vanligt folk träffas? "Bukra fil Mishmesh!" Never.

Kommentarer
Postat av: elisa

Vilka snygga och talande bilder du har på bloggen nu. Nöjd med den nya kamran?

2006-10-07 @ 21:07:39
Postat av: elisa

Usch, fel stavat. Kameran menade jag. Fotografera mera!

2006-10-07 @ 21:08:55
Postat av: Maria

Jag är dönöjd med kameran. 12x zoom kommer åt bättre. Dessutom är den förhållandesvis liten och diskret! Love it!
Kameran är med nästan jämt...

Postat av: Ahmed

Vad har du för kamera?

2006-10-08 @ 12:26:07
Postat av: Maria

Jag har en Canon Powershot S3IS 6.0 megapixel. Inhandlad på Expert i Övik. LOOOOOOVE IT!

2006-10-08 @ 17:44:31
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback