Hallvägs i Ramadan!

Hallvägs i Ramadan!
Full måne=halv månad!

Ikväll var månen tjusig! Halva Ramadan har nu gått och fastandet fortsätter. Olika människor ser ut att klara fastan olika bra. En shopägare jag känner ser mycket tärd ut. Gråblek i ansiktet, insjunkna kinder och frasiga läppar. Jag brukar ibland fråga honom hur det går och om det är svårt att klara fastan. Han säger att det går finfint och det är hur bra som helst. Detta svar får jag från nästan alla jag frågat. Det är som om man skulle medge att det är svårt så är man inte bra nog?

Fastan är till för att känna med alla som inte har mat för dagen och komma närmare Gud. Jag blir därför lite förbryllad att man inte kan medge att det kan vara tufft att vara utan vatten en hel dag... Eller kanske det är så att om man medger detta börjar man sukta mer efter en slurk vatten?

JAg hade tänkt jag skulle prova fastan, men de dagar jag är på väg att göra ett försök blir jag dubbelt så hungrig. Freud skulle nog kalla det tvångstankar; det man inte kan få saknar man än värre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback