Ilyom nihna sajme!

Till slut kom Ruben fram. Men resan tog tid. Stockholm-Milano-Bryssel-Zurich -Tel Aviv. Inställt flyg, folk som snodde hans sittplats på El Al-flyget och två hotellnätter...

Landade i verkligheten härnere. Lite mingelparty med journalister, föredrag på centret och sedan rundtur med min kompis A i Jerusalem....

Då vi idag hade blivit bjudna på Ramadanmiddag hos A bestämde vi oss för att göra detta ordentligt, dvs prova på att fasta. Jag ställde klockan på 4 am, vi klev upp och åt en stadig frukost, sedan somna om. Vid niotiden var vi uppe igen. Ingen frukost, inget att dricka. For in till Jerusalem, kikade på gamla stan och strömmen av folk som firade sina respektive högtider (Ramadan och Sukkot).

Framemot tvåtiden kurrade det i magen rejält och törsten var ganska påtaglig (det har varit en varm dag idag i Jerusalem). Jag tog en C-brus för knäts skull och vi fuskade med att dela en halvliter vatten. Sedan mer strosande i bazarerna. Klockan fyra letade vi oss fram till A´s hus och satt på hans tak och kikade på den strålande utsikten. Till slut vid kvart över fem kom minareterna igång med sina "Allah wa Akbar!" och vi kunde påbörja middagen. MUMS! Svepte några vattenglas och åt ris med mandelflisor samt lamm. Till detta linssoppa och lebane som man skedade över riset. KALAS! Satt sedan och surrade om politiken och livet en bra stund på taket.

Att prova på att fasta på detta sätt var riktigt intressant! Nu förstår jag bättre hur det känns i kroppen, både att försaka mat och vatten en hel dag i värmen och dels vad viktig middagen blir. Det svåraste var att kliva upp vid fyra tiden för att pressa ner frukost och bälja vatten. Av A fick jag dock höra att fastedagen var helt ogiltig pga vattenintaget. Jag tyckte detta ändå var "Ahsan min Balash" (Bättre än inget), men i detta fall är det ALLT eller inget. Lite snopet.


Kommentarer
Postat av: moder kikki

det är klart det måste göras riktigt med din gäst,,
Fastar Ni alla dagar nu???

2006-10-14 @ 11:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback