Dans på taket!

Dans på taket!

Idag har det varit en späckad och variationsrik dag!

Först intressant sammanträde om spännande grupper som är på väg hit, sedan kontorskneg med en massa telefonerande. Jag tror bestämt att jag pratade i telefon 2-3 timmar i sträck, ett tag trodde jag jag skulle utveckla fuktskador i örat och reumatism i armbågen av att sitta i telefon. Då jag pratade i mobilen ringde det på centrets telefon och tvärtom... Som tur var kunde jag vid halvfemtiden sätta telefonen på "mute" och gå till arabiskakursen för två timmars frist.

På kvällen sedan var det etiopisk fest på taket till Holy Sepulchre (grav- och uppståndelsekyrkan). Först en stillsam mysig mässa där först biskopen sjöng/nynnade en melodi och som sedan hela församlingen stämde in i. Det var som ett ackord som hängde i luften. Sedan biskopen igen och sedan församlingen igen... Så höll det på ett bra tag. Efter själva gudstjänsten blev det livligare. Det tändes eldar och ljus, trummorna kom fram och folket började gå i procession runt kupolen på taket. Varv på varv. Helfestligt och unikt. Man firade
Meskel - typ att man en gång hittade "det sanna korset". Eftersom taket man dansar på är precis ovanför den grotta där Helena enligt traditionen hittade korset är det verkligen "på plats" man firar!

En snabb kopp kaffe på Jafar, och nu sitter jag hemma och bloggar. I morgon ger jag mig själv lite ledigt då det varje kväll denna vecka är något möte att gå på:

Måndag - träffa grupp på centret
tisdag - etiopisk fest
onsdag - möte med israelisk grupp
torsdag - möte med ekumenisk grupp
fredag - möte med "egen" grupp från Sverige

Puh! But I Looooove this life and work!

Ska tillbringa morgondagen under solen och pluggandes arabiska. Inshallah!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback