Festival i Taybeh

Festival i Taybe

Taybehs ölbryggeri

Var en sväng till Taybeh utanför Ramallah idag. Där var festival med sång, musik, skådespel och färsäljning av hantverk och lokalproducerade produkter. Det Taybeh är mest känt för är öl, olivolja och hunung. Handlade därför öl, olivolja och honung.

Det enda jag inte kan förstå är varför de kallar festivalen för "oktoberfest"? Mig veterligen är det fortfarande september...

Kom just på en till sak jag inte riktigt förstår... En burk honung kostade 99 shekel. En kartong med 24 bärs kostade bara lite mer, 120 shekel. Är honungen dyr eller är bärsen billig? ...och NÄR ska jag konsumera detta? Tur jag blir kvar ett tag till!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Det var den dyraste honung jag har hört talas om! Beror i och för sig på hur stor burken är....Hos en av mina körmedlemmar kan du köpa en burk (ca ½ kilo)för 45:-. Hon har även olika smaker på honungen, förutom naturell. Jättegod, så spar med honungsinköpen tills du kommer hem istället, tycker jag.

2006-09-17 @ 19:50:30
Postat av: adam weiss

Det later som du blivit lurad och det rejalt.

Postat av: Maria

Det var i och för sig en rejält stor burk honung, men ändå...

Tur bärsen var så billig, 5 NIS stycket...

Får väl kalla det soliraritetsshopping då invånarna i Taybeh är tämligen isolerade i sin by och har svårt att komma in till Jerusalem och kränga honungen där.

2006-09-18 @ 11:09:22
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: Joanna Rönnlund

Hej Maria!!!!
Kanske det blir som när vi händlade billig öl i Marocko... Den var non-alcoholic!!!!!

2006-09-18 @ 19:35:19
Postat av: Maria

Non alcoholic, snacka om besvikelse! Nä, taybeh beer har 5% alkohol i sig, så det är inget lurendrejeri här minsann. Sedan smakar det bättre än både Macabee och Stella!

2006-09-19 @ 06:43:30
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback