Palestinian time

Israel har ett klart försprång gentemot palestinierna i nuläget...

För att vara mer exakt har de 60 minuters försprång i fysisk tid. I Israel råder sommartid. I Palestina vintertid. Det är synnerligen förvirrande då "Palestina" är svårdefinierat. Då det saknas riktiga gränser kan man säga att både Palestina och vintertid blir en fråga om inställning.

Jag själv går efter 67-års gräns när jag tänker mig Palestina. Öster om Gröna Linjen = Palestina, väster om linjen= Israel. Tideräkningen följer inte denna gräns överallt. Jerusalem är ett av undantagen. Sålunda har jag fortfarande sommartid. Alla israeliska bosättningar på Västbanken går efter israelisk klocka, vilket naturligtvis inte gör så mycket då man ändå inte beblandar sig så mycket med sina palestinska grannar.
 
Igår var jag en sväng till vintertidens Betlehem och upptäckte att jag fick en timme till skänks. Dock rycktes timmen bort igen en stund senare då jag åkte de 7 km tillbaka till Jerusalem. Jag kan tänka mig att det måste ske en hel del missförstånd denna vecka. Snart stabiliseras det dock, har för mig att det snart blir vintertid i Israel också.

Sitter nu och väntar på en grupp som skulle varit här för en timme sedan. De har tillbringat några dagar i Betlehem...


Kommentarer
Postat av: Jenny

Oj, då är min "förlorade timme" egentligen bara peanuts! Det verkar lite förvillande!

2006-09-29 @ 16:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback