Burial service

image138
St James´

Mitt påskfirande bara fortsätter och fortsätter... På eftermiddagen var det dags för begravningsgudstjänst i ST James kyrka. Det var mycket vackert! Sången var vemodig och det var lätt att förstå innebörden trots att det var på ett totalt främmande språk. En massa ljus och en kistliknande grej framme i koret översållat med ljus. Mycket rökelse och många processioner runt omkring i kyrkan. Snacka om stark stämning! Efteråt hjälpte biskopen mig till biljetter till morgondagens Holy Fire.

På kvällen hamnade jag på Jerusalem Hotell med Jessica och några till. Stötte på ett par grekortodoxer från Gaza som hade fått tillstånd att besöka Jerusalem under påskfirandet. Fick höra om situationen för de kristna i Gaza som hade det besvärligt. Hamas ger dem inga pengar eftersom de menar att dessa kristna får bidrag från Väst (vilket inte stämmer). Jag fick inbjudan att komma och hälsa på dem i Gaza vid tillfälle, tills vidare skulle vi hålla kontakten via msn. Kul!

Nu åter på centret för att ladda inför morgondagens Holy Fire. Några processioner återstår innan Jerusalem blir lungt i några timmar. Patriark Teofilus III ska snart gå i procession till Holy Sepulchre med hela sitt följe, men jag är på tok för trött för att ens gå ned för trappan och kika lite.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback