Kylskåp och "dust"

Igår kom levernas av kylskåp och tvättmaskin till nya lägenheten. När man hyr lägenhet här ingår inte sådana saker. Kylskåpet på förra stället var ett undantag. Då en tvättmaskin väger multum var jag lite bekymrad över hur de skulle få upp det till lägenheten. Men "mish mushkele", killarna som kom måste ha ätit sin gröt varje dag! De sög tag i kylskåpet respektive tvättmaskinen och knatade upp de 60 trappstegen till min lägenhet. Jag tyckte mest synd om killen som bar tvättmaskinen, men han var verkligen urstark. Dock fullkomligt dröp svetten när de kom upp.

Efter detta var det dags för lite växtlighet till balkongen. For till andra sidan muren, Issaryia, och handlade växter. Där var det billigt redan från början, men min kompis A prutate ner växterna ytterligare. Faktum var att jag var tvungen att gå och kika på mer plantor medan han höll på att diskutera priset för att inte brista ut i gapflabb. 450 shekel för balkonglådor, krukor, citronträd, kryddor, Bougavilla (hur det nu stavas), lavendel och lobelia. Plötsligt kostade det bara 350 shekel och vi kunde åka vidare. Hamnade hos en diverseförsäljare på thé och där plockade han sedan fram ytterligare några stora krukor...

Sedan for jag hem medan A och hans söner for och "hittade" lite jord (eller dust som de säger) i wadi Hillwe. Mycket jordiga kom grabbarna tillbaka och började det mödosamma arbetet med att släpa upp även detta till balkongen. Nu står där ett stort antal krukor och lite plantor och väntar på att jag ska komma hem och skrida till verket. Jorden de hittade var av den mycket bördiga "röda jorden". Det kommer att växa så det knakar tror jag. Mest tror jag på lavendeln och rosmarinen, det kommer nog att sprida en rtevlig doft på terassen när jag sitter på kvällarna med en kopp thé.

I övrigt börjar jag få ordning på alla prylar nu. Saknar en hammock och ett större bord med parasoll så jag kan bjuda in lite fler vänner åt gången där. Ser mig själv i hammocken på kvällarna med en bra bok, skön musik och en stor balja thé. Funderar även på någon slags belysning däruppe så jag kan bjuda in grupper på kvällsvickning. Då jag inte längre har gästrum får vänner och bekanta ta med tält och sovsäck! Utan att överdriva nämnvärt kan det få plats ett tiotal tält...


Kommentarer
Postat av: Ragnhild

Det låter helt fantastiskt!! Den altanen skulle man ha. Hur mycket är 350 shekel i svenska pengar?

2007-04-17 @ 11:30:21
Postat av: maria

350 shekel är i dagsläget ungefär 650 kronor. Shekeln har blivit dyrare på sista tiden...

Postat av: Morbrorn

Men du - nu börjar det bli dags för lite bilder från balkongen...

2007-04-17 @ 17:41:41
Postat av: anders

Ja, ja, balkongen är nog viktig, men hur är det med
sängar??? Var ligger dina privata "gäster"?

2007-04-17 @ 21:40:47
Postat av: Maria

HHrmm, vad jag gör med mina "privata" gäster är naturligtvis ingenting jag bloggar om. Mina gäster får hålla tillgodo med madrasser på golvet, typ leka fjortissar på pyamaskalas.

2007-04-18 @ 08:09:27
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: Plingingela

Det låter som du har fått tag i en trevlig lägenhet. Terassen verkar kanon. Kommer gärna ner och sitter och dricker the med dig där. Får väl ta tältet och sovsäcken med. Hoppas få se lite bilder på lägenhet, terass och utsikt. Sköt om dig.

2007-04-18 @ 21:33:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback