Natten...

...i Jerusalem blev aldrig riktigt lugn. Sitter nu med håret på anda och med ständiga gäspningar. Var trettionde sekund ungefär hela natten har det klämtat till i en stor kyrkklocka i närheten. Ibland ett slag, ibland två. I några fall även tre slag. Det var lite tjusigt faktiskt, ödesmättat liksom. Som om världen håller andan och avvaktar vad som ska hända med Jesus i graven... Snudd på att jag blev religiös!

Nu på morgonen är det helt andra ljud som håller mig vaken. Nedanför har man satt upp några checkpointer. Ingen släpps in i Gamla Stan utan tillstånd. Jaffa Gate är fyllt av pilgrimmer som pressar på mot hörnet där David Street börjar. Där står en polis och skriker i megafon och andra poliser som jobbar sig svettiga med att pressa tillbaka folkhopen. De tillresta pilgrimmerna har inte samma respekt för dessa konstaplar som jerusalems muslimer till exempel (kanske beroende på att man inte är rädd att förlora sitt Hawiyye och allt vad det innebär?). Hur som helst så ser det ut som om pilgrimmerna snart helt sonika kommer ha en "stampeede" över poliserna. Undrar om poliserna törs sätta in tårgas denna gång mitt i Jerusalem och mitt bland turisterna?

Presis som jag skrivit klart inlägget ovan fick nog polisen andra order. Plötsligt drog de sig tillbaka från David Street. Nu får alla bara knalla ner på gatan. Kunde man inte kommit på detta tidigare? Vad var det nu för vits med att stå och mota pilgrimmer i några timmar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback