Första advent!

Det är lite olika bud om när dygnet börjar här i Holy Land. Igår kväll var jag på första adventsgudstjänst på STI, på profeternas gata. Eftersom det var så länge sedan jag gick på en gudstjänst på svenska var det extra trevligt. STI hade sin internationella kurs på gång så ljuständningen följdes av ljusdans med table-trumspel. Mycket annorlunda och vackert! Psalemerna var de vanliga, Hosianna Davids son, gå sion din konung att möta... osv. Två barn sjöng några körsånger. Lite konstig känsla var det att sitta i jerusalem och höra: "Adventstid kom till mitt ensamma hus...... något ska ske bortom frostig advent...."

I morse gick jag och Anna på "Divine Liturgy" i Holy Sepulchre. Tidigare har jag bara gått för att höra den vackra körsången, nu hade jag fått en bok som dels transkriberat liturgin och dels fanns den i engelsk översättning. Nog för att det är vackert att höra: "Uzkhaghaghootyoon barqévya aménayn ashkharhi", men det liksom ger lite mer om man får reda på att det betyder "Grant peace to the whole world". Utmaningen att dels följa med i noterna, dels hinna uttala de konstiga armeniska orden och dels hinna spana när man skulle göra korstecken, stå, sitta, luftkyssas var stor. Men trägen vinner, Anna och jag ska sätta allt det där en dag.

På vägen hem var jag tvungen att stanna till och ta ett kort:
image250
Betfagre, men jag såg ingen åsna där idag...

Texterna till första advent kan man hitta
här, speciellt det där med att "förinta alla stridsvagnar" har jag inte tänkt på att det står tidigare. Tydligen hade kananeerna där järnbeklädda stridsvagnar en gång i tiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback