Kompromitterande mtr.

Min bloggkompis Anna brukar fnissa över vissa inlägg om vad jag har i väskorna genom diverse kontroller. Men jag undrar om inte denna resa kommer ta priset. En kollega har bett mig inhandla stoff till två "pedagogiska resväskor". Tanken är att grupper som förbereder resa ska kunna se, känna, lukta och smaka Israel/Palestina. Har därför en väska där allt liksom djuren till Noaks ark kommer i par. Smakprov på vad väskan innehåller: 2 minivattenpipor, 2 armband "I love Israel", En MASSA olivkors i par (två ortodoxa, två katolska, två franciskanska, två pentekostal osv), 2 böneutropsväckarklockor, en massa kippor i par (två religiösa, två hippikippor, två bosättarkippor, två ickereligiösa* kippor. Vidare: 2 koranen, 2 bönemattor, 2 masbaha, 2 bönesjalar, 2 koffiyor, 2 radband .......... osv osv.

Sedan har jag lite julklappar med till släkt och vänner (Hrm, ska ju inte avslöja för mycket nu med tänk olivtvålar i storpack, dödahavsprodukter mm) Några av dem packade i svartvitt koffiyyatyg.

För att jag SÄKERT inte kommer ha tid att shoppa på Ben G´s taxfree har jag också några synnerligen suspekta filmer om ett visst murbygge....

Sitter nu med galghumor och glor på mina väskor. Nån som vill gissa på tiden från det att jag sätter min fot innanför ytterdörren till Ben G tills jag står på rullbandet ner till flygplatsshoppingen? Planet går fyra, jag ska vara där ett. Gissningar, någon? Närmast vinner en julklapp extra från Holy Land!



_________
* Ickereligiösa kippor= Kippor i vitt enkelt tyg eller i papp som anger att "Jag har på mig kippa för att visa respekt för synagogaen eller bröllopet, men det är inte min tro".

Kommentarer
Postat av: Kusin N

Finns det shopping på Ben Gurion? Den såg jag aldrig?

Jag gissar att det kommer ta dig 20 Sek innan du har fått en sån där snäll personlig kontrollpackare.

Jag ser det som extra service att dom kollar att man har fått med sig allt, min mor har ju ofta bättre saker för sig...

Postat av: Morbror P

Tid: 94 minuter!

2007-12-03 @ 12:56:27
Postat av: Anna Veeder

Som sagt...jag är väldigt, väldigt nyfiken...blev det att gå åt sidan och packa upp sakerna?? Jag hoppas innerligt att det inte hände, för om någon får för sig att inhandlande av kippot betyder att man tänker klä ut sig till bosättarjude för att sedan ta upp intet ont anande liftande israeliska soldater och kidnappa dem till Gaza eller så, då ligger du risigt till. Tur att du har olivkors och vattenpipor med dig också :-) det gör ju saken MYCKET bättre...

Jag gissar snarare på två timmar och tjugo minuter, alltså att du kom till gaten tio minuter före boarding.

Väntar på uppdatering! Och ha det så kul i Sverige!

2007-12-03 @ 17:57:26
URL: http://annaveeder.wordpress.com
Postat av: Petra

KUL med tävling!!!! Ja Maria, jag undrar hur det kommer att gå. Jag saknar viss information för att kunna göra en bra gissning....hur är du klädd? Om du drar på dig din Amerika T-shirt så går det kanske lättare? Min gissning blir: 68 minuter. Ett tal med tanke på dig Maria...

Lycka till och välkommen HEM! Vi ses snart!

Kram Petra

2007-12-03 @ 22:36:07
Postat av: A-K Roth

Ha en trevlig jul, Maria! Hälsått' dom i Docksta från Amurrikatt!

2007-12-04 @ 12:39:36
Postat av: Marie Jansson

Jag gissar på att du kommer till gaten 20 minuter innan avgång:) Det ska bli intressant att se utgången av detta! Hoppas du får en riktigt bra jul hemma i norr! Blir du kvar i Jerusalem, eller är det snart dags att flytta tillbaka? Hade för mig att tjänsten var några år.. / M

2007-12-04 @ 13:33:47
URL: http://marie.blogdog.se
Postat av: ida

Jag tror på 2 h och 25 min

2007-12-06 @ 00:39:19
URL: http://www.idalandfors.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback