Storfrämmat!

Idag har det varit storfrämmande i Jerusalem! Condolessa Rice har varit på besök varpå min resa till jobbet blev lite längre (i tid) än planerat. Det var diverse avspärrningar av gator och polispådrag. Jag hade alldeles glömt bort att hon skulle komma så jag hade lämnat kameran hemma. Lika bra det förresten, för det enda som kunde påminna om detta statsbesök var en massa avgassprutande bilar som sniglade sig fram längs gatorna.

Efter jobbet gick jag ner i souken och lyssnade lite på vad folk sa om detta statsbesök. Inte många var hoppfulla. Ingen, närmare bestämt. En del refererade till denna kvinna som "kunddarra rice", eller "skon rice" som det blir i översättning. "Att stoppa en sko i munnen" är att be någon hålla käften - så att hon får öknamnet kunddarra Rice är ett starkt uttryck av ogillande. Man är helt enkelt less på att folk kommer hit och bara pratar. Att hon sedan kommer från USA gör inte saken bättre...

The meeting did not fail nor success (maan news, palestinsk nättidning)
Keep in contact with Abbas but not with the new goverment (Haaretz, israelisk tidning)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback