Ben G

Så kom dom till slut. alla musikerna som ska vara här och spela...

Jag for till Ben G för att möta upp. Redan i entrén till flygplatsen blev bussen stoppad. Trots att det var en sprillans buss och bara jag som var passagerare hamnade vi tydligen i kategorin "misstänkta personer". Kan bero på att i chaufförens ID stod det "nationalitet: Arab". Vilket det gör i alla palestiniers ID-handlingar som bor här. Undrar vad som skulle stå i mitt ID om jag flyttade hit? "Vit europé?".

Chauffören fick köra åt sidan och det blev lite utfrågning. Jag fick ta med mig väskorna för kontroll. Som vanligt pep det om mitt metallknä och vakten gick för att leta en kvinnlig kontrollant. Jag sa att jag kunde kavla upp byxbenet och vissa ärret och han kunde köra med handmetalldetektorn på knät för att kolla min story. Men nope, han skulle ha mig kroppsvisiterad. Efter en lång stund kom han tillbaka utan kvinnlig vakt. Tydligen var hon på lunchpaus eller nåt. Han bestämde att jag inte var säkerhetsrisk och att då ingen kontroll skulle behövas. Ibland är det skönt att veta att även dessa strikta soldater kan vara pragmatiska!

Väl inne på Ben G hade jag tagit med mig en affish på eventet vi skulle ha i Bethlehem. Jag ställde mig med planchen i strömmen av människor som kom från de olika flygen. Mest gjorde jag det för att passa på att göra reklam för musikfestivalen och OM någon ur gänget kom som jag inte tidigare träffat. Det var mycket intressant att kolla reaktionerna på folk som såg affishen med mestadels arabisk text. Först en blick på affishen, sedan antingen ett bläng eller ett leende med tillhörande nick. Aldrig tidigare har jag haft något som markerar grupptillhörighet. Som "vit europé" är man både hemma och främmande såväl på den palestinska sidan som den israeliska. Nu var det annat och det var mycket intressant!

Alla kom igenom på hyffsad kort tid så vi hoppade in i bussen och drig till Bethlehem. Käkade på en nyöppnad restaurang i Beit Jala som heter "Opera". Kanonställe! Vi var de allra första gästerna där så för personalen var det lite extra högtidligt. Grymt god trerätters måltid och sedan en slurk kaffe på det. Sedan stöp alla i säng...

Kommentarer
Postat av: Marianne

Låter som att det är Dandanat på gång! Blir det ungefär samma upplägg som förra året?

2007-07-04 @ 22:09:08
Postat av: Tjabo The Man!

Det är vekligen spännande att läsa om nån som sett så mycket av världen. Har själv knappt lämnat kommunen under min levnad!

Postat av: bianca

Intressant med din blogg som jag nyss hittade. Jag har själv bott i Jerusalem en tid så jag känner igen en hel del av vad du skriver om. T.ex. sättet att tvätta golv.

2007-07-06 @ 09:49:54
URL: http://www.bloggen.fi/bianca
Postat av: Maria

Välkommen Bianca! Kul att du hittade hit...

2007-07-08 @ 00:55:05
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback