Ett experiment

Häromdagen var jag i Bethlehem. På hemvägen gjorde jag ett experiment jag länge funderat på att göra. I Beit Jala DCO (checkpointen vid stora vägen) står soldater och bestämmer vilka som ska kontrolleras extra och vilka som bara ska släppas igenom. Det är en selektion baserat på utseende. Då jag hittills aldrig blivit stoppad där har jag funderat på vad som krävs för att de ska stoppa just mig. Jag hade en svart t-shirt och jag draperade bara en sjal över huvudet. Inte med "muslimsk" vikning utan snarare som en slags madonnavikning. Lite löst över håret bara. Direkt vid DCO pekade soldaten att vi skulle in för noggrannare kontroll. Det lustiga var att plötsligt tilltalade de mig på arabiska; "Hawwiyye!" (ID-kort). Vad är då lärdomen av detta? Jo, med sjal blir man stoppad som presumptiv terrorist? En stilla kommentar; om jag lätt kan hänga på mig en sjal, kan då andra inte lätt hänga av sig sjalen? Att soldaterna som tillhör en av världens skarpaste arméer och är toppledande inom underrättelsetjänst; hur kommer det sig att de går på dessa schablonbilder? Vad för andra orsaker kan det finnas att konsekvent stoppa dem med sjal som kommer från Bethlehemshållet?

Kommentarer
Postat av: bianca

Brukar du läsa Dick Haas nyheter från Israel (på svenska)? Han är jude men har bra analys av båda sidorna där. Inget som har något speciellt att göra med ditt inlägg om kontroller, jag bara undrade annars.
http://www.dickhaas.com/swe/

Postat av: Maria

Jo, sedan du tipsade om denna länk har jag kollat ibland...

2007-07-19 @ 15:30:54
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: Anonym

hm, intressant... önskar dig en skön semester! /anna

2007-07-19 @ 21:44:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback