Fullt skubb...

Sitter och känner mig nöjd efter en hektisk gårdag. Jag började i makligt tempo med att städa och tvätta. Kompade lite för att "vila" inför det att en grupp skulle komma på kvällen...

På eftermiddagen hade jag knytkalas med några svenskar jag "hänger" lite med i Jerusalem. Vi satt och njöt i eftermiddagssolen på min takterrass och hade det allmänt bra:
image168

For sedan in till Jaffagate och välkomnade den nya gruppen från Borlänge som är på resa. Kaffe, Argeela och en hel del snack på ett nytt hak nedanför Imperial hotel. Roligt det med!image169

Kvällen (eller snarare natten) slutade jag med en livlig teologisk diskussion med en kompis som är muslim på Olivberget. Som religionslärare har jag fått många olika frågor från eleverna. Inte alltid kan jag svara, och nu passade jag på att fråga: "Är det sant att man har dödsstraff om någon konverterar från Islam till en annan religion?". Enligt min kompis var det så. Jag blev lite störd av detta svar då jag ser islam som en fredssträvande och vacker religion. En lång teologisk diskussion följde. Efter någon timme hade jag i alla fall fått klart för mig att det är få muslimer som verkligen vill följa detta trots att det tydligen står så i koranen. Nu "dagen efter" har jag dessutom kommit på att det står en hel del liknande ruggigheter i Bibeln också, så kanske skillnaden är mindre än jag först befarade...

En sidospår till denna diskussion var en motfråga jag fick: "Maria, hur kommer det sig att inte judar och kristna tror på Profeten Muhammed". Som den religionslärare och beteendevetare jag är började jag med en ren sociologisk förklaring. Typ eftersom Islam startade när både J och K var väl etablerade med olika normsystem och avgränsningar fanns det inte längre plats för nya element såsom ytterligare en profet inom Judendomens respektive Kristendomens paradigm. Noll framgång med sociologisk förklaringsmodell på min kompis som har ett muslimskt innifrånperspektiv: "Men det står ju i Koranen, Judar och Kristna kan ju bara läsa om Profeten".
Försökte då med en mycket visuell bild:
image170
Kaffemuggen=Gud
Tändaren=Islam
Mobiltelefonen=Kristendomen
Cigarettpaketet=Judendomen

(Man ska tänka "trestegsraket" för att förstå följande resonemang)

Ok, sa jag. Hur startade Judendomen? Drivkraften är förstås Gud. Gud startar det hela genom att dels kalla Abraham från Ur och dels genom att ge lagen till Moses. Så har vi en religion som sedan etablerar sig. Ett bra tag sedan kommer Jesus. Väl grundad i Judendomen när det gäller tro och uttryck. Men ett nytt budskap när det gäller människans frälsning. Man skulle kunna säga att judendomen "ger fart" till Kristendomen. Ytterligare några hundra år så kommer Profeten Muhammed. Väldigt mycket tankestoff från Judendom och Kristendom. Islam skjuter ny fart från Kristendomen och strävar vidare... Att det finns saker i Islam från Judendom och Kristendom är ganska naturligt, likaså att det INTE står om Muhammed i Tanak eller i Bibeln. "Det är som en trestegsraket ungefär sa jag". Efter ett bra tag förstod vi varandras resonemang. Vi höll inte med om allt den andre sa men det var intressant och lärorikt.

Några lösa trådar dock.... Kommer alla till samma Gud? TROR vi på samma Gud? Möts vi i samma himmel eller paradis? Min kompis och jag kom fram till "Ja, Ja, Kanske" på dessa frågor.

Ju mer olika man tror ju mer kan man lära sig om man vågar kasta av sig sina fördomar. Och roligt har man medan man utforskar dessa frågor!

Stupade i säng för att gå till Al Aqsa, the Kotel samt Holy Sepulchre nu på förmiddagen tillsammans med de tillresta svenskarna.


Kommentarer
Postat av: G. Tikotzinsky

Svaret finns i själva frågeformuleringen. Ordet "tro" är nyckeln.
Eftersom det är en fråga om tro, så saknar det rationell grund.
Frågan "varför" blir då irrelevant.

Postat av: A-K Roth

"Maria, hur kommer det sig att inte judar och kristna tror på Profeten Muhammed"
Liknande frågade en femårig son sin mamma, en svensk väninna i min diaspora-krets:
"Mamma, why don't the Jews believe in Jesus?" Han var arg och förebrående. Han tyckte alla skulle se reson och tycka som han. Men han var bara fem år och har vuxit.
Det är en fortgående fråga. Judar kan säga, vi tror att Jesus levde och var en god man. Numera säger kristna forskare att Jesus i grund aldrig övergav judendomen, levde enligt judisk lag. Inom islam ska teoretiskt sett kristendomen och judendomen respekteras; så säger min pakistanska djupt troende muslimska vän. Det är trots allt de tre abrahamiska religionerna.

2007-06-11 @ 16:01:37
Postat av: Anna Sandqvist

Intressant diskussion! Enligt mina muslimska vänner visste redan Jesus att det skulle komma ännu en profet, alltså Mohammed. Anledningen till att det inte står något om detta i Bibeln är att Bibeln är en samling av olika böcker (sant) och att just den delen redigerades bort när man bestämde urvalet. Vad tror du om den teorin? Och vad tror din kompis?

2007-06-11 @ 22:36:46
Postat av: Marie

Tyvärr så blir det inga diskussioner på balkongen (vilken balkong!) i sommar då vi skjuter Jerusalem framför oss. Jag hoppas att du stannar en liten stund till så att fler chanser kommer. Må väl i sommar Maria!

2007-06-12 @ 18:21:25
URL: http://marie.blogdog.se
Postat av: Lisa Nyberg

hej Maria,
vilken fin illustration av religionerna! 3-stegs raketen - det ska jag komma ihåg. ser på alla bilder från jerusalem och känner lukten av kaffet.
ville också tipsa om en artikel i dagens DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2502&a=660245
kram lisa

2007-06-13 @ 11:13:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback