sol och shopping

Jag var ledig igår! Jätteskönt! Började dagen med att sova ut efter liturgin natten innan. Gjorde inte så mycket, satt och solade på förmiddagen på terassen och stack in till Jerusalem för att spana in det nya shoppingcentrat som öppnat just utanför Jaffa Gate. Sprillans nybyggt och ganska flådigt. Till min glädje finns där nu ett "Aroma coffe" på bekvämt avstånd från jobbet! Annars var det typ de vanliga kedjorna av affärer som öppnat där. Crazy Line och Jump är mina favoriter, har numera medlemsskap i bägge. Ingången till shoppingcentret är MYCKET diskret! Man måste i princip veta om att där finns något, annars missar man det lätt.

image180

Nedgången till shoppingen.

Frågan som många shopägare inne i Gamla Stan nu ställer sig är om turisterna, efter att ha gått förbi detta, har några pengar kvar att shoppa för när de kommer in i Gamla Stan? Kontrasten mellan detta moderna ställe och 100 meter därifrån, innanför portarna är nu enorm. Istället för att tycka Gamla Stan innanför Jaffa Gate är charmigt och pittoreskt tycker man lätt det ser slitet och fattigt ut. Så jag är kluven till detta nya ställe. Tror inte jag byter Armenian Tavern mot Aroma som stamhak för lunchen! Å andra sidan är det skönt att slippa fara till Malha för att gå på Crazy Line...

Kvällen tillbringade Maria och jag med att titta på bilder och se två filmer. "My country" om Sydafrika och sedan "The Iron Wall" om bosättningarnas expansion här i landet. Kan å det varmaste rekommendera båda filmerna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback