Surströmming=skjutvapen?

Sitter på arlanda och flyger till Jerusalem imorgon, onsdag. Lite slokörad efter en diskussion om surströmming med incheckningen. Det är nämligen förbjudet att ha surströmming med sig. I kabinen går inte för det är mer vätska än tillåtet. I bagaget går det inte heller för att om burken exploderar kan man bli ersättningsskyldig till samtliga passagerare som får surströmmingsrester på/i sitt bagage. Och lukten. Förredten är det förbjudet ÄVEN om burken skulle hålla. Suck. Googlade lite och såg på en sida att surströmming hamnar i samma kategori som skjutvapen. Dubbelsuck. Det börjar likna diskriminering mot surströmming. Två tjejer i disken började också skämta på om klädnypor på näsan.... Ja se nollåttor...

Kommentarer
Postat av: Marianne

Man behöver väl inte tala om vad man har i bagaget?! Det är väl bara att packa ner den i bagaget, checka in väskan och hålla god min. Du kan ju paketera in den lite snyggt i en påse, då läcker ju inte innehållet ut mer än i påsen om nu burken skulle gå sönder. Lite lukt blir det ju i väskan, men vad då.....

2007-09-05 @ 13:10:54
Postat av: Marianne

Tror förresten inte att hela väskan skulle explodera även om nu burken får för sig att göra det, så jag tror inte det är nån risk att andra passagerare får surströmmingsrester på sitt bagage oavsett...

2007-09-05 @ 13:13:15
Postat av: Anna Veeder

Maria, du kan skriva en bok om dina flygresor och försök att få med diverse prylar...det enda jag hade problem med nu senast var en mörksugga eller vad det hette, ett slags litet svart mumintroll från Dalarna som jag fått i present av en kompis. Säkerhetskontrollanterna tittade väldigt skeptiskt på den och körde den för säkerhets skull i röntgen, den befanns OK :-)
hör av dig!

Postat av: A-K Roth

Maria, jag har tagit med surströmming till USA, packad i flerdubbla plastpåsar och det gick bra. Men numera bryr jag mig inte; det smakar bäst bland släkt och vänner i Sverige.
Det sägs att ett SAS-plan med en exploderad burk fortfarande efter 15 år sitter på vädring i Upplands skogar. En bekant som bjöd på surströmming i Hamburg blev vräkt. Första gången blev hon varnad att inte göra så "i" våningen, så andra
gången bjöd hon på balkongen. Det var då hon blev vräkt.

2007-09-27 @ 15:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback