Synagoga

image225
OK, en pinsam bekännelse...
Drygt 10 år som religionslärare och 1,5 år som Jerusalembo... Häromdagen var det första gången som jag besökte en synagoga på riktigt. Jag har bara varit i virtuella synagogor och sett filmer om synagogor tidigare. Men "bättre sent än aldrig...?" Nja, men nu har jag åtminstone styrt upp denna erfarenhetsbrist med två rejäla synagogor i jerusalem. Först hälsade jag på i den konservativa synagogan och sedan i Jerusalems största synagoga. Intressant och vackert! Speciellt de målade fönstren gillar jag helskarpt!

På fredag blir det uppföljning med att gå när det är "action" där vid inledningen av Yom Kippur. enligt vad jag har hört från min vän Anna är speciellt Kol Nidre - bönen bland det vackraste man kan vara med om när det gäller judisk tro. Ser fram emot detta, ska bara shoppa kjol i rätt längd först.

Kommentarer
Postat av: Anna Veeder

Maria kom bara ihåg att inte under några omständigheter ta med kameran på Yom Kippur...eller så fota i smyg med mobilen. Jerusalembor kan vara rätt ociviliserade på just Yom Kippur, kasta sten mot bilar och så där. Take it easy...

Postat av: Maria

Jag lämnar kameran på kontoret... Ifall det står någon och kollar väskor. Vill inte riskera nåt.

2007-09-21 @ 13:37:31
URL: http://jerusalem.blogg.se
Postat av: A-K Roth

Ja, som du sägerdet var det på tiden! I konservativa synagogor framförs ofta Kol Nidre på instrument, ofta fiol med ett accompanjemang. Underbart vacker melodi!

2007-09-27 @ 15:38:47
Postat av: mee

Fjantar!!

2007-10-26 @ 11:59:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback