Begravning

Häromdagen såg jag ett sällskap allvarliga ortodoxa herrar skynda fram längs gatan. Jag var på väg hem, men stannade till för att kika. Det var omkring 50 män i klunga som snabbgick eller halvsprang fram mot Getsemane och sedan uppför Olivberget mot den judiska begravningsplatsen. Runt klungan gick en levande kedja av män som höll varandras händer och bildade på så vis en cirkel. I mitten av klungan kunde man ana en kista eller bår med den avlidne. Det hela gick mycket snabbt. Några som jag stod bredvid sa att den yttre cirkeln var till för att hindra någon utomstående att krypa under kistan. Om det hände skulle de bli tvugna att starta från början med tvättningen av kroppen. Vem skulle komma på den tanken?

image293

Mer om judisk begravning
här.

Kommentarer
Postat av: G. Tikotzinsky

En bår, ingen kista.
I Israel begravs judar insvepta i en bönesjal eller ett stycke vitt tyg.
Kistor förekommer endast i militära begravningar, eftersom det ibland inte finns en hel kropp att begrava.
Jag tror förresten att också terror-offer begravs i kistor, när det gäller slamsor som skrapts från träden osv.

Postat av: sweetholycrap

ytterst spännande

2008-04-03 @ 10:26:39
URL: http://glife.se/sweetholycrap

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback