Efterdyningar

image322

Påsken är över
Analyserna och kommentarerna till Holy Fire är i gång nu. Jag har pratat med en hel del människor som INTE kom in i kyrkan och de fick då givetvis en helt annan upplevelse än den jag fick. Vissa kom inte ens in i Gamla Stan. Andra kom in i Gamla Stan, men blev bryskt bortmotade och nådde inte fram till Holy Sepulchre. En del blev tydligen till och med slagna av polisen. Sådant är naturligtvis skandalöst!


Det ger en dålig eftersmak. Jag som gått omkring och varit så upprymd av ett underbart firande av ceremonin, nu ser och hör jag att det var långtifrån fridfullt på andra ställen. Patriarken har nu sagt att grekortodoxerna ska göra en gemensam aktion tillsammans med de andra kyrkorna för att få stopp på sånt som hände i år och också ganrantera religionsfrihet för folket. (Se uttalandet nedan!)

Ett bra initiativ om det leder till bättre samarbete och mindre bråk mellan kyrkorna. I den bästa av alla världar skulle jag vilja se detta firande helt utan polis och även militär i kyrkan! Kan prästerna samarbeta och sköta lotsningen in i kyrkan är det bättre. Skulle tro att pilgrimmerna hellre blir bortmotade från kyrkan av en präst än en polis. Det krävs en del logistik och planering. Men framförallt samarbete.

Dock måste jag faktiskt få säga att jag sett en hel del bra poliser jobba under helgen. Poliser som stött gamla pilgrimstanter i trapporna, poliser som banade väg för processionerna på ett juste och värdigt sätt samt polisen som bjöd mig på vatten... 

...medan andra slog gamla tanter:

Greek Orthodox Patriarchate condemns the access restriction on its communities during this Saturday Holy Fire processions. 26 April 2008

Jerusalem - Ma'an. The Greek Orthodox Patriarchate, and through its spokesperson Father Issa Musleh, expressed its condemnations towards the Israeli Police behavior during the Saturday Holy Fire processions against the faithful Christians.

Father Musleh declared that the way the police was treating the faithful who were approaching the Holy Sepulcher and the Greek Orthodox convent was outrageous and disproportionate. Thousands of Christians, mainly locals, were prevented access to the Old City streets and beating members of the community were recorded even against women and old people at some incidents.

Father Musleh quoted His Beatitude Patriarch Theophilos III saying:  "I refuse such actions against my congregation. The Greek Orthodox Church will cooperate with the rest of the Churches in joint action to put a stop to what happened today and to guarantee the Religious freedom for the people"

In addition Father Musleh said that praying is the right of all the people and no one has the right to prevent the faithful from conducting their ritual and religious duties especially in the City of Jerusalem . He also warned that the Patriarchate lead by Patriarch Theophilos III will not tolerate any further restrictions to religious freedom over its communities.


Kommentarer
Postat av: Staffan D.

Men när nu olika kristna samfunds präster gärna hamnar i slagsmål med varandra inne i Gravkyrkan, är det då inte ganska bra att att ha poliser tillgängliga?

DN skrev påsken 2003 om ljusmiraklet. (Kan inte se att det skulle finnas online idag.)
Då var poliserna riktigt trevliga:

DN Utrikes, 27 april 2003
Miraklets tid är inne - och det tar sin tid
KRÖNIKA - LOTTA A. SCHÜLLERQVIST

Vill man uppleva ett riktigt mirakel måste man vara ute i god tid, så jag infinner mig halv elva utanför den armeniska S:t Jameskyrkan i Jerusalem.
- På vägen dit har jag kryssat mellan kravallstaket förbi rader av polisbilar och ambulanser. Luften surrar av rykten ? bara trehundra personer kommer att släppas in i Den heliga gravens kyrka, för polisen befarar en upprepning av förra årets bråk mellan armenier och grekortodoxa. Till slut får jag tag i en biljett och följer med armenierna ner genom gränderna i gamla stan.
- Kyrkan fylls snabbt med mångdubbelt fler än trehundra personer - snarare fem-sextusen, plus hundratals poliser med batonger, megafoner och brandsläckare.
- Den ortodoxa påsken är den ojämförligt största kristna högtiden i Jerusalem, och här i kyrkan där Jesus återuppstod från de döda har varje år sedan 800-talet inträffat samma oförklarliga mirakel ? från stenen där hans döda kropp vilade stiger varje påskafton upp en eld som tecken på hans odödlighet.
- Uppladdningen inför miraklet tar ett par timmar, och påminner starkt om förspelet till en fotbollsmatch ? kyrkan kokar av jubelrop, sång och dans till smattrande trummor.
- Så blir det plötsligt tyst och allt ljus i kyrkan släcks. Luften är laddad av spänning när den grekiske patriarken går in i gravkammaren för att ensam ta emot den heliga elden, som han sedan ska dela ut till de andra patriarkerna. Dessförinnan har en representant för israeliska myndigheter, som i dag får spela den roll som de romerska härskarna hade på Jesu tid, kontrollerat att ingen eld eller några elddon finns därinne.
- I väntan på att elden ska stiga upp ur stenen föser de israeliska poliserna undan folkmassorna runt gravkammaren och banar väg för patriarkernas procession. Häftiga diskussioner utbryter om vem som ska få stå var, polisbefälen springer fram och tillbaka och löser konflikter med vänligt men bestämt tålamod. Att se en liten farbror vänskapligt nypa en av de normalt mycket avmätta poliserna i båda kinderna, eller höra en ung polis ropa "jalla, habibi" (skynda dig, älskling) till en munk är ett mirakel i sig.
- Prick klockan två kommer tecknet att elden har tänts, patriarkerna sprider den till alla omkringstående, kyrkan förvandlas till ett hav av facklor och luften fylls av rök. Ett dånande jubel utbryter, visslingar och rop, kyrkklockorna ringer frenetiskt. Patriarkerna börjar tåga runt i kyrkan med sina följen, nu klädda i gyllene mantlar. Varv efter varv går de, grekortodoxa, armeniskortodoxa, kopter, syriskortodoxa, ryskortodoxa.
- Härifrån sprids sedan elden vidare, med bilar till kyrkorna i Israel och på de ockuperade områdena, med flyg till Aten och sedan vidare ut över hela den ortodoxa kyrkovärlden.

2008-04-29 @ 23:11:27
Postat av: Anna

Mindre bråk låter ju som en bra ide, och att slå civila besökare är ju en styggelse i sig. Men vad har detta med "religionsfrihet" att göra?

Är kyrkan full så är den, eller? Den biten förstod jag inte riktigt.

2008-04-30 @ 06:59:15
Postat av: Maria

Tack för reportaget, Staffan! Trevlig läsning verkligen!

Anna: Jag är benägen att hålla med. Hade man släppt in precis ALLA i Holy Sepulchre hade det inte gått bra. Det var grym trängsel som det var, efter ett tag hade jag inte en aning om det var min svett eller grannarnas svett som rann längs ryggen och benen på mej. Jag stod verkligen packad som en sill!

Jag minns finalen Modo-Malmö -94, fjärde matchen (som KUNDE ha medförit SM-guld till Modo. Jag var på plats vid Kempehallen och köade urlänge utan att lyckas komma in. Besvikelsen var total! Men då öppnade de träningshallen bredvid och släppte in alla som var där att titta på en gigantisk storbilds TV. Det var så kul! eftersom vi ändå var "på plats" nära Kempis kunde vi se bra OCH höra jublet innifrån arenen. Det är ju stämningen man vill åt! Modo vann inte det året men man kan inte få allt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback