Maundy Thursday

Jahapp. Så var det stora fottvättardagen igen. Jag tycker att jag börjar kunna rutinerna nu. Då jag råkade hamna utanför skranket och blev bortmotad av polisen i fjol var jag mer förberedd i år. Halv sju på morgonen tänkte jag egentligen bara gå en sväng förbi gravkyrkan och kika lite om det var NÅN som börjat vänta. TJOSAN! Det var en hel del som kommit på att de skulle vara där i GOD tid. Det var fullt innanför skranket vid podiet. Men se där - det fanns en fålla till nära vänstra väggen till gården (sett med näsan mot dörren till Holy Sepulchre). Varför stod ingen där? Då det var lönlöst att försöka bända sig innanför någon annan fålla satte jag mig på strategisk plats i denna fålla istället. Jag tror jag var första kertchupen i ketchupeffekten. Så snart jag satt mig kom en stor hop till. Jag ringde stipendiaten att han skulle skynda sig innan det blev slut med platser även där. Han kom och vi inledde väntan tillsammans. Då det börjar nio och vi var på plats strax innan sju vart det en låååång väntan...

Efter ett tag började jag inse varför det varit så tomt i fållan där vi satt. Solen höll på att klättra upp över hustaken. Efter en stund började det BRÄNNA! Jag hade en stor vit sjal om huvudet och en stor flaska vatten. Vattnet gick åt, för när väl klockan var nio var det ju bara början...

image311
Det är en mycket varm dag idag. Cirka 35 grader. Det blev STEKHETT! Folk började få solsting och några svimmade av trängseln och hettan. Poliserna och några präster hjälptes åt att lotsa människor därifrån. Då säkert de flesta ortodoxa fastar var det direkt farligt för dem i solen!

image312

Till slut kom det igång. Patriarken tvättade fötterna på 12 präster, symbol för när Jesus tvättade fötterna på sina lärjungar. Pampigt och värdigt. Roligast var ändå när kortegen med patriarken skred mot patriarkatet igen. Då hade patriarken en blombukett som han doppade i fottvättningsvattnet (hoppas det inte var begagnat vatten...?) och STÄNKTE på publiken! Det var mycket uppskattat! Jag stod så till vid staketet att jag fick en ordentlig dursch rakt i nyllet, kan därför rapportera att vattnet var ordentligt parfymerat! Faktiskt jätteskojigt!

Efter en liten vilopaus var det dags för fottvättsceremoni nummer två, armenierna. Jag hade (som jag tidigare bloggat om) fått VIP-plats innanför skranket, så det blev lagom väntan. Dessutom är denna ceremoni innomhus så jag passade på att njuta av svalkan. Det bästa med den armeniska ceremonin är sången! Speciellt en melodi fullkomligt trollbinder mig. Kören sjunger på en enda ton och växelandas medan Fr. Goossan sjunger en jättevemodig melodi som snirklar runt, runt på ett synnerligen vemodigt sätt. Jag har ingen aning om vad sången handlar om, men jag började meditera över min stundande flytt från Jerusalem och blev alldeles rörd. Jag provade att spela in den på mobiltelefonen, men det blev inte alls samma sak som att höra detta live. MÅSTE försöka få tag på en inspelning!

Om en kvart börjar syrianernas fottvättning. Jag känner hur jag börjar krokna. Då jag vet att syrianerna har 400 besökare i lilla St Mark´s tror jag att jag går och sätter mig med en kopp kaffe på taket en stund istället. Jag ska ju orka några dagar till innan påsken är ordenligt infirad... Eftersom det är min sista Påsk i Jerusalem (åtminstone som Jerusalembo) ska jag passa på att överdosera så jag bli lite less på det hela (OM det går, det vill säga. Det här är ju roligt!

http://198.62.75.1/www1/ofm/cic/CICeasterorth.htm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback