Night Vigil

Igårkväll var jag på en annorlunda gudstjänst. Varje torsdagkväll i fastan firas "Night Vigil" i St. James. När jag kom in i kyrkan såg jag först ingenting, där var mycket mörkt. Några enstaka ljus brann men förövrigt var det nedsläkt överallt förutom i den lilla kammaren där St James huvud ligger begravt. Där brann jättemånga ljus. Framför altaret och ikonerna hade man hängt för mörka sammetsridåer som fullkomligt "åt upp" allt överflödigt ljus. Man kunde ana sig till korgossarna och prästerna som skred fram som skuggor i det mörka. Jag kom plötsligt att tänka på "Spökplumpen" där jag satt...

Lite läsning, lite körstycken och några talkörer senare var det över. Speciellt talkörerna var mäktiga, det blev en väldigt speciell stämning...

Tyvärr gick det inte att ta några bra bilder, det var för lite ljus för detta...

Kommentarer
Postat av: Känslig svenskläraret

Rolig liknelse - Spökplumpen! Länge sen jag hörde det namnet...

2008-04-04 @ 21:16:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback