Gaza

Igår var jag nästan i Gaza. Åtminstone så nära man kunde komma. Jag hade fått en massa mail från olika israeliska fredsorganisationer som skulle göra en manifestation för att försöka påverka sin regering att häva blockaden av Gaza. Då det såg så fredligt och sympatiskt ut bestämde jag mig för att en sådan manifestation kan man ju ställa upp på.

Ställde väckarklockan och packade väskan full med vatten, bröd, kikare, kamera, varma sockar, regnjacka. Man kunde ju aldrig veta. Hade fått med mig min kompis Anna med snyggbilen så det bäddade för en trevlig tur.

Vi höll på att komma av oss redan innan vi kommit igång när vi några minuter före utsatt tid kom till mötesplatsen för konvojen som skulle avgå från Jerusalem.
image272
Vi var typ helt själva vid mötesplatsen på Teddy Parkingplace...

Men skam den som ger sig, vi höll ut och efter en stund började den ena fredsaktivisten efter den andra dyka upp. Vi fick svarta banderoller att fästa på antennerna och posters att tejpa på bilarna.

image273
Sammanlagt blev det 4 bussar och ett femtiotal bilar som åkte i karavan till Eretz Checkpoint för att lämna över matpaket, vattenfilter och filtar till Gazaborna.

image274
Mycket mediapådrag täckte aktionen, fyra TV-bolag som direktsände och hur många journalister och fotografer som helst.

Det som inte fick plats på pickupen lämnade vi utanför checkpointen. Kanske bär soldaterna över detta eller så var det mest till för mediapådraget. Hur som helst blev det en annorlunda utflykt. Hoppas bara det kan hjälpa den desperata situationen i Gaza något.
image275

Om aktionen:
http://www.icahd.org/eng/news.asp?menu=5&submenu=1&item=546

Vad hände?
http://www.icahd.org/eng/news.asp?menu=5&submenu=1&item=553

Kommentarer
Postat av: Ahmed

Kudos!

Du bekräftar åter igen att du är grymmast...=)

2008-01-27 @ 19:21:24
Postat av: Moster

Du är utmanad! Läs min blogg så förstår du!

2008-01-27 @ 20:10:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback