Nyår!

Så var det dags för ännu ett nyårsfirande. Häromdagen var det muslimerna som fick år 1429, idag är det de ortodoxa (kristna) som får 2008. Att det är olika beror på vilken kalender man använder sig av. Vi har den gregorianska kalendern, de ortodoxa den julianska.

Det var nästan att jag höll på att glömma alltihopa när kyrkklockorna och fyrverkeriet brakade loss. Jag begav mig skyndsamt till Holy Sepulchre (Grav- och uppståndelsekyrkan) för att se vad som försigick. Mitt på Christian Quarter Road såg jag ett STORT följe grekiskortodoxa präster komma mot mig. Jag halvsprang ner genom Muristan för att genskjuta dem vid Holy Sepulchre. Det var en mäktig syn att se dem skrida ner för trappan från Helena Road!

image269

Inne i kyrkan var det helt annan stämning än vad det är om man kommer dit dagtid och trängs med alla turister. Nu var det de fromma utövarna som var där! Nardoljelukten låg tung redan innan man kom in i kyrkan. Gråtande pilgrimmer vid svepningsstenen, klungor med nunnor här och var. Lite kyligt, men spänd förväntan i luften. En lång stund var det ganska tråkigt, men SEN började KÖREN! Säger bara Waoooowww! Tänk en blandning av gregoriansk körsång och rövarna i Ronja Rövardotter! En höjdare och jag hade ingen bandspelare med mig...

Sedan blev det diverse prosessioner och uppställningar framför graven med denna kör som liksom kommenterade det hela från en liten läktare. Rätt som det var gick det i procession runt graven och för en stund kändes det som de skulle gå rakt på mig där jag då hamnade i främsta ledet. Tjusigt värre!

image270

Kommentarer
Postat av: Johannes Lundin

Saknar nattmässan i heliga uppståndelsens kyrka... eller "gravkyrkan" som den ju mest heter...

Vill bara uppmärksama två saker. På ditt första foto finns två personer i förgrunden (förutom den fotograferande turisten...)

1.)Dessa personer är Muslimer, och bärare av nycklarna till kyrkan, därefter kommer de ortodoxa...

2)Natt mellan lördag/söndag firas varje vecka en turist-befriad liturgi. En fantastisk möjlighet att fira alla de liturgier som utgör kristenheten, och som samtidigt gör denna stora "turistmagnet" till kyrka levande.

Postat av: Maria

Hej Johannes och tack för kommentarerna!
De första personerna är sk. Kawasser, sådana som banar väg för processionerna med sina stavar som de stöter i backen. Dessa är kristna, men som du skriver så är det en muslimsk familj som har hand om nycklarna då de kristna inte kommer överens.

Midnattsliturgin är en mycket trevlig tillställning för nattpigga, jag har varit ett par gånger och det är verkligen en särpräglad stämning som råder när det är så fritt från turister.

2008-01-28 @ 15:15:41
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback