Snö!

Nu är det snökaos i Jerusalem enligt nyheterna och enligt lokalbefolkningen. Jag ler lite i mungipan och önskar jag kunde ta dem med till Skuleskogen en snöig januarinatt...


I tisdags kom första snöförvarningen i forma av att jag hörde att man stängt skolorna i Betlehem för att det eventuellt skulle komma snö på kvällen.


I mailboxen fick jag ett antal mail om inställda föreläsningar både i Jerusalem och i Ramallah.

För att vara på den säkra sidan bunkrade även jag förnödenheter ifall jag skulle bli insnöad. Men lite skeptisk var jag allt...


Sedan kom snön på natten till onsdagen. Och det snöade och snöade. Men då jag bor på östra sidan Olivberget var det mest vatten som kom (något konstigt väderfenomen kanske), men mina kompisar i Jerusalem SA att där var det snö minsann. Igår eftermiddag hämtade en kompis mig och såg till att jag skulle få se lite snö eftersom han tyckte jag börjat blivit aningens raljerande i min ton.


Idag fortsatte snön falla. Snacka om slasksnö! Då det mitt på dagen sprack upp och blev soligt bestämde jag mig för att försöka ta mig in till jobbet. Ingen buss kom. Ingen taxi var i tjänst. Då det var fint väder promenerade jag in till stan. Vägarna var fulla av folk som förmodligen var i färd med att ta kort på snön. I varje snöklädd driva stod nämligen barn och poserade så föräldrarna skulle få lite stoff till familjealbumet. Ganska mycket trafik med andra ord. Men ingen buss och ingen taxi på grund av snön...

image276
Vy från Olivberget mot jordandalen.

image277
Snögubbebyggande israeler

image278
Snögubbebyggande palestinier


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hejsan!

Jag är jättenyfiken på vad du gör i Israel och vad som för dig dit. Jobbar du med något där?

Vore jätteroligt att få svar, med vänliga hälsningar Jenny

2008-02-05 @ 09:59:47
Postat av: Maria

Hej Jenny!
Jag jobbar med folkbildning i "The Holy Land". Såg en annons och sökte ett jobb.... Har inte ångrat mig en sekund (well, kanske en sekund, men inte mer). Jobbar i Gamla Stan och bor på Olivbetget.

Postat av: Jenny

Låter helt fantastiskt! Låter som min dröm..
Ett av mina största intressen är just religion, historia och kultur, och har själv bott i israel i Tel Aviv tidigare i år.

Vet du om ni har några lediga tjänster eller uppdrag just nu, eller kanske till sommaren?

Mvh Jenny

2008-02-06 @ 11:22:55
Postat av: Maria

Tyvärr har vi inga jobb att erbjuda, men besök gärna studiecentret när du är i Jerusalem. Ligger alldeles innanför Jaffagate.

2008-02-06 @ 11:58:57
URL: http://jerusalem.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback