2 nyheter

Nu har livsandarna börjat återvända. Gårdagen tillbringades ömsom sovandes och ömsom läsandes "Villospår" av Mankell. Satt jag mig upp i sängen kom svimmningskänslor. Jag är helt slut! Hade en halvofficiell avslutningsmiddag tillsammans med en underbar syriansk-armenisk grupp som var här. De skulle fara hem dagen efter och jag skulle sluta dagen efter så vi firade av oss själva på Bulgurghji (nyöppnad restaurang som nog ska få ett eget blogginlägg senare).

Då gruppen till 92% bestod av syrianer och bara 1,25 armenier hade deras resa haft rejält med syrianska förtecken. Jag hade testat min kyrkopolitiska förmåga genom att nämna för en armenisk ärkebiskop att det vore trevligt om gruppen också kunde få lite mer armeniska möten innan de skulle hem. Ja, jämarns vad bra det blev! Gruppen fick kika in i St James som egentligen var stängd för renovering och sedan förärades vi under middagen av ärkebiskopen själv tillsammans med en präst som sedan också bjöd in oss 00.15 till Holy Sepulchre. Eftersom också den syrianska ärkebiskopen ville säga hejdå till gruppen så blev det en mycket högtidlig avskedsmiddag!

När jag sedan officiellt avslutat min tjänst traskade vi ner till Grav- och Uppståndelsekyrkan efter midnatt. I kyrkan fick vi en dos av den rigida Status Quo. Gruppen var inne i St Nikodemus för att be lite. De sjöng också lite, mycket tyst och diskret, men just då var det rökelsevandring och en grekortodox munk kom in i St Nikodemus och bad dem bryskt avsluta bönen. Naturligtvis gjorde vi som han sa men det blev lite smolk i bägaren. det kan vara lite svårt att smälta för oinitierade, men syftet med Status Quo är att bevara Holy Sepulchre, och då kan det till och med bli så att alla böner inte alltid är välkomna. Som tur är trevlige fader G som var armeniernas präst för natten och han bjöd in oss till deras rum (sakristian?) där vi satt på de pampiga stolarna och samtalade.

Detta var i förrgår...

Igår sov jag!

Idag när jag vaknade fick jag höra två nyheter, en god och en ond. Jag börjar med den onda nyheten. Det var ett attentat idag på Jaffa Street i Västra Jerusalem. En palestinier från Sur Baher (östra Jerusalem) snodde en bulldozer och bulldozrade några bilar samt en buss. Han lyckades till och med lyfta upp bussen och välta omkull den. Fyra döda och ett trettiotal skadade säger man på nyheterna. Polisen sköt sedan gärningsmannen.

Jag sitter nu på Coffe Bean (på Jaffa Street) och filosoferar kring detta. Min väninna Anna har redan hunnit skriva ett
utmärkt inlägg som jag varmt rekommenderar! många människor gräver ner sig i olika pro-läger när det gäller konflikten här i Israel/Palestina. Man gräver ner sig i sin skyttegrav och övar sig i argument som ska dra ner brallorna på motståndaren så effektivt som möjligt, men få utsätter sig för "den andres" realitet. Jag tror inte jag hittar några andra propalestinier (än mig) här på Coffe Bean idag. Och jag tror inte jag hittar några andra proisraeler (mer än jag) som beger sig till Sur Bahir för att träffa gärningsmannens familj.

Den mentala barriär som pro-arna sätter upp kan vara mycket värre än betongmuren eller gallerstängslet. Försöker komma på hur citatet lyder... "Att gå i någons mockasiner...?" Det handlar om att våga utsätta sig för olika "sidor" eller argument innan man själv ställer sig och börjar peka finger! Men hur?

Så den goda nyheten! Jag blev idag erbjuden ett litet vikariat på Sida! Det handlar om att hjälpa till på en "utresandekurs" i augusti. OK, det är bara tre veckor jag ska jobba där men det känns ändå som jag har fått in en lilltå åtminstone! Jag funderar nu om det är dags att gå på Crazy Line en vända för att se om de har någon outfit passandes en Sidaarbetare...

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag kommenterar den goda nyheten: GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!!!! Och det är klart att du behöver en tripp till Crazy Line? Plus minst ett schysst par skor till. Sandaler funkar nog inte i Sverige.

2008-07-02 @ 18:32:50
Postat av: Maria

Klart det ska bli skor! Kommer precis från en effektiv liten ryska som hyvlat bort ca 100 gram från vardera fot. Sedan filat och fejjat... Nu behövs snygga pjukks att visa fossingarna i!

Postat av: Anna

Det här är ju en av Holy Lands (jag använder bloggens egen terminologi, titta! :)) avgjort bästa sidor: att man kan gå i snygga sandaler och visa sina solbrända tår ungefär sex månader om året. Gillar gillar gillar.

2008-07-02 @ 20:39:11
Postat av: Shim

Du skall inte i samma post skriva om en mycket dålig nyhet och en tvecksamt god. Det saknas helt

jämförelse i storlek och du verkar tappa medkänsla med de tragisk omkomna människor.

Det andra nyhet är inte heller någon god nyhet. Eller vem fan arbetar för SIDA? Gillar inte alls.

2008-07-03 @ 08:56:01
Postat av: Maria

shim,

Jaha. Jag ber om ursäkt om du inte gillar min blogg. Bästa tipset jag kan komma med att du inte läser här något mer. Min medkänsla finns där, det blir bara patetiskt om jag ska försöka "bevisa" medkänsla. Tanken med bloggen är att den ska spegla lite av mitt vardagsliv i Jerusalem och då blandas ont och gott, kul och tråkigt. Huller om buller. Precis som livet.

2008-07-03 @ 11:17:37
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Shim

Du behöver inte be om ursäkt, och Du behöver inte komma med bevis för din "medkänsla".

Jag vil gärna titta in på din blogg. Jag kanske gör någon nytta också. T.ex komma med länk om din nya uppdargsgivare:

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2170473

Måste Du verkligen välja fel sida?

2008-07-06 @ 10:46:51
Postat av: Uppretad

Men åhh! Fatta ironi och varför dra alla på Sida över en kam på det där sättet! Det kommer alltid att finnas folk som gör misstag eller klantar sig -det betyder inte att hela organisationen är fel ute! Jag tycker att Maria förklarade tydligt vad hon menade i svaret på ditt inlägg, men det är väl svårt med nyanser även i språket när allt är svart eller vitt för dig i resten av livet! I en blogg är det förresten upp till författaren att välja vad man vill skriva om och du kan inte diktera villkoren för någon annan. Skriv en egen blogg om du har alla svaren är mitt råd till dig, Shim!

2008-07-06 @ 11:36:55
Postat av: Maria

Shim,

Vad fyndigt du skriver om att välja fel Sida... Riktigt roligt...

2008-07-06 @ 22:06:01
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Shim

Till Uppretad

Det är lättare att kritisera än att skapa något nytt. Det är kanske därför jag skriver inte min egen blogg.

Men .. Sida är en organisation jag stark ogillar och jag kan komma med argument Om du vill. Nöden har inga men, jag själv arbetade någon tid på ABF, vilka pengar!

2008-07-07 @ 07:35:09
Postat av: Shim

Tack Maria att Du uppskattar min humor. Det är inte många som gör det.

Jag måste erkänna att jag uppskattar mycket Din blogg. Jag själv bor inte i Israel, jag bor i (S)verige och det är mycket värdefullt att få lite mer

nyanserad bild från Dig. Jag uppskattar Dig mycket mer än den där flamma som skriver i flamman.

http://www.flamman.se/utrikes.php?id=4079

Varma hälsningar!

2008-07-07 @ 07:38:28
Postat av: Anna

Sådärja, så fick jag lite skit åt mitt håll också :)

2008-07-07 @ 09:06:51
Postat av: Shim

Hej Anna! :))

2008-07-07 @ 09:11:21
Postat av: Maria

Shim,

Återigen lyckas du med en fyndig ordvändning. Flamma som skriver i flamman! Men Anna, Flamma är ju ett positivt epitet, typ "läcker brud". Hörde min morfar prata om gamm-flammor ibland. Ack du svunna tid....

2008-07-07 @ 09:30:22
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Sidabyråkraten

Shim:

Ett litet tillrättaläggande bara:

Sida är ingen organisation i den bemärkelse vi vanligtvis menar. Sida är en statlig myndighet under UD, vars uppgift är att verkställa regeringens politik. Jag vet inte vilket Sida du ogillar, om det är den tidigare regeringens myndighet eller den nuvarande. Oavsett vilket så är det den regeringen som är ytterst ansvarig för Sidas verksamhet, budget etc, och om du vill påverka VAD Sida gör så kan du göra det via de folkvalda i riksdag och regering. HUR man sen väljer att uppfylla sitt uppdrag kan man givetvis också ha synpunkter på. Sida granskas också mycket flitigt av både Riksrevision och media. Det är livsviktigt för demokratin att det görs tycker jag, så länge granskningen är saklig och och aktuell, och man inte bara gräver upp såna misstag som begåtts för många år sen.

2008-07-08 @ 11:21:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback