Etiopisk-ortodoxa kyrkan


Om man är vid Holy Sepulchre (Grav- och Uppståndelsekyrkan) så ser man till höger en liten dörr. Inte helt sällan sitter en etiopisk munk vid dörren. Många missar detta ställe, men man kan med fördel gå in i det lilla kapellet och fortsätta längs den vänstra väggen, upp för en trappa, in i ett liknande kapell för att därefter komma ut på taket till Holy Sepulchre. Däruppe är det ett litet munkkloster.

Att de håller till på taket beror på att de 1852 när Status Quo fastlades för Holy Sepulchre ansågs vara för fattiga för att vara med och dela kostnaderna för kyrkan. Uppe på taket gick det däremot bra att vara.

Etiopien blev kristet tidigt, redan under 300-talet. Länge var den
etiopisk-ortodoxa kyrkan beroende av den koptiska kyrkan (egyptens kyrka). Först i mitten av 1900-talet blev de självständiga. Precis som de andra orientaliska kyrkorna (koptiska-, armeniska- och syrianska kyrkorna) tog man avstånd från vad som sades på kyrkomötet i Calcedon år 451 om att kristus skulle ha två naturer, en gudomlig och en mänsklig. Man hävdar bestämt att kristus bara har EN natur.

I och med kyrkomötet i Calcedon bled det en chism mellan de orientaliska och de ortodoxa kyrkorna vilket ledde till en första förgrening av kristendomen. Lite förvirrande är det därför att etiopiska kyrkan kallar sig ortodox. Men ortodox betyder renlärig, och det är det man är.

Vad jag förstår har alla de orientaliska kyrkorna nattvardsgemenskap och kan därför fira mässa tillsammans. Däremot har man det inte med övriga ortodoxa (Grekisk-, rysk-, serb- och så vidare). Naturligtvis inte heller med katoliker och protestanter och andra "moderna" påfund.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback