Om det vore fred


Igårkväll var jag på konsert i Citadellet, Jaffa Gate. Jag och Jessica hade blivit inbjudna av fader G som leder den armeniska kören. Miljön var underbar, en ljum och härlig sommarkväll. Inte för varmt och inte för kallt. Hade glidit in i en nyinköpt "lilla svarta" från Crazy Line och när vi fick sitta på prominent plats kändes det helrätt. En hel del folk, knessetledamöter, munkar, socitetsfolk och musiker blandades huller om buller.

Scenen var hur läcker som helst. Bra belysning. På senen hade man radat upp en muslimsk kör med table, Oud och flöjt. I mitten var där en judisk grupp med sångare. Några småpojkar bildade en liten barnkör och cirka 8 män en manskör. Uppe på en läktare på scenen stod den armeniska kören. Kristna, judar och muslimer i skön blandning alltså. Tyvärr var allt på hebreiska så det var synnerligen svårt att förstå något mer än just religionsgrupperna.

Först sjöng grupperna mest var för sig med olika soloartister mm. Fader G är som vanligt strålande som soloartist. De andra gjorde också mycket bra ifrån sig. Typisk judisk körmusik blandades med böneutropssång från en muslims solist. Vackert! Det gav en försmak om hur det skulle kunna vara oftare om här fanns fred.

På sista sången sjöng alla tillsammans. Nån kompositör hade skrivit musiken så klangerna från de tre grupperna skulle blandas. Ljudet var lite sisådär, men lyssna och kän stämningen i klippet ovan!

Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hur läckert som helst!

2008-07-10 @ 16:46:14
Postat av: L8

Fantastiskt! Men jag kan inte låta bli att vara en "festförstörare" och länka till Svts sommarkorre och hennes besök i Hebron tillsammans med Breaking the Silents och en delegation från Sydafrika samma dag; http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1193239



Även om Baruch Marzel vill bjuda till middag i inslaget så har jag ändå svårt att se fred i Hebron inom en nära framtid. Och det som smärtar mig mest är de israleiska och palestinska barnens framtid när man växer upp på en plats som Hebron.



Sköt om dig Maria! Glädjs föresten åt att lägenheten i Silwan garanterar att bloggen hålls vid liv länge! :) Hittade annars en följeslagarkollegas blogg på http://najahund.blogspot.com

2008-07-13 @ 23:47:25
Postat av: Maria

L8,

Jag vet. Jag träffade en som varit med och träffat delegationen. "Det är värre här än i Sydafrika under apartheidtiden"; sa någon i gruppen.



Inlägget hade rubriken OM det vore fred. Freden lyser med sin frånvaro i Holy Land. Tyvärr. Men korta stunder kan man försöka leva sig in i hur det skulle vara OM det var fred här.



Och ja, bloggen kommer inte dö än på ett tag. Det har ju blivit lite vana nu att då och då "vika ut sig" här på bloggen. Faktiskt har jag svårt att se hur det blir utan den saken. Sedan finns det ju mycket att skriva om även i Sverige med Jerusalemanknytning.

-Hur man landar i normaliteten igen

-Hur man peppar andra som ska iväg (Sidajobbet)

-Hur det blir i september och avskedsfesten i Jerusalem

-Hur det blir i oktober när jag ska åka med en grupp pingstvänner

-Hur november blir då jag eventuellt åker med en grupp från Härnösand.

-Julfirandet...

-Alla böcker jag handlat men inte hunnit läsa (MASSOR!!!)



Ja det finns mycket att skriva om

2008-07-14 @ 15:14:34
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback