Resan hem & bort

Sitter på Cityterminalen och är smått förvirrad. Att resa tar tid. Började igår morse i Silwan med att packa det sista i stora plastbagar med dragkedjor. Det blev SJU stora bagar som nu står och väntar på att få komma till Sverige. En del bagar kommer att vänta länge, länge...

Tog en sista sväng med Ali i Jerusalem. Handlade kaffe på Aroma och satt på Jabal Mukabbe och tog in utsikten därifrån. Sedan var det bara att åka till Ben Gurion för att börja incheckandet. "Var har du bott?", frågade securitysupervisorn. "Strax utanför Dyngporten", svarade jag. "Vad heter gatan?" Jag: "Ingen aning, jag tror inte den har något namn", "Men området heter Silwan". Hon kikade till på mig och gav mig en sexa. Lotta, som åkt med mig från Jerusalem fick en tvåa. Trots att hon hade varit i Gaza. Ibland förstår jag inte systemet...

Det tog kanske en timme att kolla igenom mina tre väskor samt röntga skorna tre gånger. Supervisorn fick komma igen då det pep om mitt knä. Att jag visade intyg från sjukhuset ansågs lite misstänkt. Till slut kavlade jag upp byxbenet och visade ärren.

Extremt kaffesugen kom jag sedan till Austrian-disken eftersom jag hade bokat om biljetten. Kvinnan i luckan hade skolkat från alla sina charmlektioner så det blev hetskt en stund. Pappersbiljett? Eticket? Resebolaget hade strulat lite så jag stod en stund utan biljett. Det ordnade sig till slut och jag konstaterade lite galghumoristiskt att "Det var tur jag var här i så god tid". DÅ exploderade Austriantjejen och orden fullständigt ven om öronen. Hon hade tagit min anmärkning som ett personligt påhopp. Håhåjaja. Just då längtade jag extremt mycket efter Sverige.

Svepte en stor Cappuccino och tog en rök med Lotta som väntat någon timme på mig. Hann precis in på taxfreen för att handla lite cigaretter till morsans granne samt ett tvåpack Ahava handcreme till morsan.

Lugn och händelselös flygtur (till skillnad från den förra resan...(humhum) OBS Cliffhanger!!! Om det blir läsarstorm lovar jag att komma med en sensuell historia....)

Har nu sovit ut på Arlöandia och sitter och väntar på att Ybussen ska komma in så jag kan dumpa mina väskor och "Göra Stockholm". Ska träffa ett gäng människor som jag mest känner genom bloggvärlden. Tre från
Al Hamatzav, palestinabloggaren och jag ska ta en fika. Bäddat för livlig diskussion kanske? Men jag är i ett tillstånd där jag helst bara vill ligga i en hängmatta och läsa klart en deckare som jag påbörjat.

Kommentarer
Postat av: G. Tikotzinsky

Lycka till i Sverige och välkommen åter till Israel i framtiden.

Postat av: b

Ja, nu är du hemma i kära Sverige igen. Det har varit intressant att följa med din blogg. Kommer du att ha den kvar?

2008-07-25 @ 16:03:17
URL: http://htorpet.blogspot.com/
Postat av: Maria

G. Tikotinsky,

Tackar, tackar. Jag har redan tre inplanerade resor. I höst. Så nog kommer jag åter.



b,

Jag kommer fortsätta blogga. Åtminstone så länge jag tycker det är kul. Och jag har massor med obloggade bilder och historier. Dessutom ska jag till Jerusalem snart igen.

2008-07-25 @ 19:57:11
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback