Bläääää......

Jag är less! EN arbetsdag (måndag) återstår innan semestern kan drabba mig. Det är värmebölja i landet och mycket att göra. Det är 40 grader varmt ungefär och en storrenovering som brakar igång på måndag. C-brusen slut för länge sedan och vätskenivån är låg. Fick idag ett större utbrott på en god vän som egentligen bara vill mig väl.

Blä!

Och mitt i detta alla som vill säga hejdå och fika en sista kopp kaffe med mig innan jag drar. Ska nog gå under jorden på tisdag och sedan sova på okänd ort i en vecka eller två tills jag blir återställd.

Utlösande faktorn till mitt miserabla humör är att jag fick höra hur person X bett den snälla armeniern som hjälpt mig på ministry of interiour att fumla så jag INTE skulle kunna få visum och därmed behöva lämna landet. FATTA vad sned jag blev! Jädra Holy Land där folk kan flina en i ansiktet för att sedan sticka kniven i ryggen en stund senare...

Jakten...

...fortsätter på den optimala Der Voghormiaupplevelsen*. Idag på processionen räkte nästan minneskortet. Hade jag inte tagit två bilder hade hela sången fått plats. Sedan var tajmingen med katolikerna inte hundra idag. Jag tror armenierna startade tidigare eller gick för fort igenom stationerna för när Der Voghormia skulle sjungas framför graven var katolikerna inte klar med sin sång till orgel. Därav lite ton- och klangkrockar som i och för sig är ganska häftigt men jag skulle gärna ha med Der Voghormia ensamt med bara ekot i Holy Sepulchre. Men skam den som ger sig, nästa lördag blir det nytt försök!

Տէր Ողորմեա = Der Voghormia =
Kyrie eleison = Herre förbarma dig.

Så här lyder Der Voghormia i översättning till engelska:

Your Holyness
The Father, Son and Holy Spirit
Give My Nation
Peace

And For The Sick
Be Healed
My Armenian Nation
United in Love

Lord have Mercy
Jesus, savior
Have Mercy

Fredag

Fredag och vad gör jag då? Mina vänner börjar fundera om jag blivit from på riktigt...



...antar att jag kanske har blivit det. Men det är så trevligt att promenera med i processionen!

En turist frågade mig en lite udda och provocerande fråga: Are they orthodox or christian? Vaddå ELLER? Jag kunde upplysa henne om att det handlede om Armenian Apostolic Christians. På fredagar och söndagar är det bara halva kören i tjänst. Jag ser verkligen fram emot imorgon då HELA kören är med och sjunger. För två veckor sedan sjöng de Der Voghormia i massor av stämmor framför graven. Jag håller tummarna att det händer igen imorgon. Ska tömma minneskortet i kameran så hela sången kansk får plats i en liten film.

Noor


Vid tiotiden fullkomligt DÖR Östra Jerusalem. Alla är hemma och tittar på Noor, en turkisk såpa i stil med Skilda Världar dubbat till arabiska. Eftersom jag är inneboende för närvarande i en palestinsk familj i Silwan och jag kommer hem vid tiotiden om kvällarna är detta ganska komiskt. ALLA i familjen sitter uppradade i sofforna och är aldeles hypnotiserade av denna serie. Jag är faktiskt lite glad över min stapplande arabiska, jag kan följa med på ett ungefär i handlingen. Men inte tillräckligt bra för att det ska bli en njutning. Skådespeleriet är också uselt, karaktärerna glider runt i bild och poserar hela tiden. Mer modeshow än skådelpeleri.

Pilgrimmer

Häromdagen gästades centret av professor Thomas Hummel som föreläste om pilgrimmer. Han gjorde en jämförelse mellan de rysk-ortodoxa och protestantiska pilgrimmer som kom hit på 1800-talet. Det var en mycket intressant föreläsning och pilgrimsbeteendet verkar hålla i sig än idag. Ryssarna (och alla andra ortodoxer) är "taktila". Att besöka platserna är viktigt. Födelsegrottan i Betlehem eller uppståndelsekyrkan i Jerusalem till exempel blir viktiga anhalter på en pilgrimsresa. Grottan ska inte vara vilken grotta som helst utan Grottan med stort G. Det ska gärna märkas att det är en speciell grotta så rökelsespridning, ikoner och lampor har man gärna i grottan för det förstärker "annanheten". Protestanterna är tvärtom. Här handlar det om att leva sig in i bibelberättelserna. Man kan ta vilken grotta som helst (tex Trädgårdsgraven) om bara miljön stämmer med den bild man gjort för sitt inre när man läst bibeln. Landskapet ska helst vara sådant som det var på Jesu tid så man kan föreställa sig honom närvarande.

Naturligtvis blir det ideliga missförstånd mellan dessa grupper. Protestanterna ogillar ortodoxernas utsmyckningar (Tingel-tangel, som de säger) och ortodoxerna fnyser åt protestanterna och kallar dem "turister".


Golgata

Lägenhet?


A room with a view?

Midnattsliturgi

Ställde klockan på halvfyra och masade mig ner till Holy Sepulchre för att vara med på den armeniska liturgin. Det var tomt i Holy Sepulchre, så tomt har jag nog aldring sett kyrkan. Nästan så att jag HÖRDE tystnaden. Ingen armenier i sikte, jag tror faktiskt de måste ha försovit sig. Väntade en stund och satt och kikade på kopterna istället. Efter ytterligare några timmar kom grekortodoxerna igång. Mäktigt värre med den fina sången! Solen hade också gått upp och i oset från alla tända stearinljus bildades vackra solstrålar inne i Catholicon.


Tel Aviv

Det blev en intressant dag i Tel Aviv igår. En grupp socialarbetare är här och i Tel Aviv fick de träffa en organisation som jobbar med flyktingar av allehanda slag. Många sudanesiska flyktingar som flytt till Israel tas om hand vid gamla busstationen i Tel Aviv. Läs gärna denna artikel av min goda vän Anna! Anna var också gruppens ciceron under dagen och svarade på allehanda frågor om högt och lågt. En riktig "Israel-exposure day" (som de säger på EAPPI). Verkligheten i Holy Land blev plötsligt oändligt mer komplicerad och nyanserad än vad endera pro-grupper får se när de är här. Riktigt bra folkbildning om jag får säga det själv!

Bara en sån sak som att bli på det klara med vilka olika typer av invandring som sker. En del flyr till Israel från folkmord eller förföljelse i sina hemländer. De behöver tak över huvudet, skor och mat. Så småningom uppehållstillstånd och jobb. En annan grupp ombeds komma hit temporärt för att jobba då man inte längre törs/får/kan använda sig av palestinsk arbetskraft. Dessa människor förväntas sedan återvända till sina hemländer. En tredje grupp är judiska immigranter som gör Aliya. Dessa sätts på skolbänken i olika absorberingsprogram för att lättare integreras i samhället.
Tre grupper med helt skiftande behov och problem.


Efter en intressant dag for vi till stranden och badade. Efter badet knuffade vi igång bussen och letade upp en trevlig fiskrestaurang i hamnkvarteren...



Kopterna


Gårdagens arbetsdag avslutades med en visit till det
koptiska patriarkatet i Jerusalem. Vi blev bjudna på juice, vatten och gott egyptiskt kaffe (som turkiskt kaffe). Jättetrevligt samtal om allehanda ting med H.E.ärkebiskop Anba Abraham och fader Antonios. Nu längtar jag tillbaka till Egypten igen! Det blir nog en tur dit när det blir tid över.

Men nu, yalla to Tel Aviv...

ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος

Nu känns det som jag börjar återvända till startpunkten igen. Jag minns mina första dagar i Jerusalem när jag blev introducerad i jobbet och rännde runt till diverse biskopar och patriarker. Jag var skrämd, nervös och fashinerad. Nu i dagarna är det min tur att introducera min efterträdare till dessa kontakter. Vi har precis kommit tillbaka från Patriarken av Jerusalem, his Beatitude Thephilos III. Nervositeten är inte längre dominerande, men fashinationen och vördnaden finns där. Okej då, lite nervöst var det när his Beatitude tyckte jag skulle sitta i ärkebiskopsstolen (!!!).

Samtalet flöt på bra trots att Sverige spöade Grekland i fotboll igår kväll (2-0), naturligtvis hade Patriarken sett den matchen. Som avskedspresent fick vi en varsin bok om byzantinska illuminerade manuskript med trevlig dedikering på insidan av pärmen. Jag fick också ett ortodoxt radband i snör-slöjd som jag ska ner och testa i Holy Sepulchre nu.

Nasaret


Varje gång jag är i Nasaret hittar jag en ny Maria-och-Jesusbild att älska. Häromdagen fastnade jag för denna. Den är nästan exakt lika en ikon som jag handlade av en armenisk ikonmålare som hade utställning på centret påsken 2006. det jag tycker om i bilden är den pyttelilla handen som kommer fram runt nacken på Maria och den kloka men lite vemodiga blick som hon har. Ungefär som om hon vet vad som ska hända med pojken.

Roadtrip

Nu är det mycket! Introduktion av min efterträdare plus grupper på resa har gjort att bloggandet inte hunnits med. Igår kom jag och S tillbaka efter en roadtrip på tre dagar norröver. Bilade till Majdal Shams, Nasareth, Haifa, Tel Aviv och sedan tillbaka. Träffade en massa kontakter och rekade ställen att ta grupper. Istället för text kan några bilder få illustrera denna roadtripp:


Wadi Kelt i hetta.


Majdal Shams och körsbär! MUMS!!!

Synagogskyrkan i Nasareth



Det överdekorerade drushemmet i Daliat el Karmel där vi sov en natt. ALLT hade små spetsdukar på sig, till och med fläkten, spisplattorna, mickron...


Karmeliterklostret på Karmelberget.


Gayparaden i Tel Aviv

Det blev en händelserik och varierad resa. 41 timmars arbete på tre dagar... Alla intryck gör att det fortfarande går svallvågor i skallen.


Syrianer

Från och med igår bor jag på hotell i Gamla Stan! Jag håller som bäst på att introducera min efterträdare och har låtit honom ta lägenheten. Delvis för att han ska få komm sig iordning inför sin jobbstart här och delvis för att jag nu får direktkontakt med Old City på ett annat sätt. I morse kunde jag därför enkelt strosa ner till Holy Sepulchre för att kika lite på gudstjänsterna. syrianerna, kopterna, armenierna och grekerna firade gudstjänst samtidigt fast på olika håll inne i kyrkan. Då jag mest brukar hänga med armenierna (de har bästa kören) tänkte jag att jag ju faktiskt kan variera mig. Klev in i St Nikodemus kapell där syrianerna håller till. Det är intressant att se skillnaden i rummet när det är i bruk mot när det står tomt! Varje gång syrianerna ska fira gudstjänst smyckar de sin lilla kyrka. Gobelänger hängs på väggen, mattor rullas ut, stolar sätts fram, ett podium byggs och kläs i mattor, blommor och dekorationer smyckar altaret. Mycket fint faktiskt!

Att de får göra detta varje söndag beror på Status Quo-avtalet från 1852. INGET får ändras i Holy Sepulchre (om inte grekerna, armenierna och katolikerna ger sina "blessings"). Åsikterna går isät om St Nikodemus kapell. Enligt syrianerna FÅR de inte rusta upp det. Armenierna hävdar å andra sidan att de ERBJUDIT sig att rusta det ÅT syrianerna. Syrianerna misstänker då att armenierna vill ta över kapellet. Inget förändras därför i detta kapell och inför varje gudstjänst får man därför tillfälligt smycka sitt kyrkorum. För att sedan smycka av igen när gudstjänsten är över. Mycket slit...

Samtidigt KAN detta vara platsen för den SANNA GRAVEN eftersom två uthuggna gravar finns i en liten kort gång som ansluter St Nikodemus. Enligt traditionen ägdes dessa gravar av Josef från Arimatheus. Läser man bibeln (alternativt ser "Indiana Jones och det sista korståget") så kan man dra slutsatsen att det KAN vara HÄR det hände. Och lite gillar jag den tanken. Varför skulle inte Jesus grav vara nära den fattigaste av kyrkorna i Holy Sepulchre när han föddes i ett stall? It makes sense liksom.