ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος

Nu känns det som jag börjar återvända till startpunkten igen. Jag minns mina första dagar i Jerusalem när jag blev introducerad i jobbet och rännde runt till diverse biskopar och patriarker. Jag var skrämd, nervös och fashinerad. Nu i dagarna är det min tur att introducera min efterträdare till dessa kontakter. Vi har precis kommit tillbaka från Patriarken av Jerusalem, his Beatitude Thephilos III. Nervositeten är inte längre dominerande, men fashinationen och vördnaden finns där. Okej då, lite nervöst var det när his Beatitude tyckte jag skulle sitta i ärkebiskopsstolen (!!!).

Samtalet flöt på bra trots att Sverige spöade Grekland i fotboll igår kväll (2-0), naturligtvis hade Patriarken sett den matchen. Som avskedspresent fick vi en varsin bok om byzantinska illuminerade manuskript med trevlig dedikering på insidan av pärmen. Jag fick också ett ortodoxt radband i snör-slöjd som jag ska ner och testa i Holy Sepulchre nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback