Helg!

Helg i Jerusalem och jag är nästan lite ledig. Bara göra den tråkiga ekonomirapporten, bara inhandla lite kaffe mm till jobbet. Bara betala några räkningar. Bara skicka iväg några mail...

Plötsligt försvann helgen och jag sitter och knåpar vid min dator en söndagkväll. Igår var jag dock på både Vesper och procession för att få lite helgkänsla i kroppen. Vespern var lite annorlunda. Efter textläsning och sång gick prästerna plötsligt och drog för små ridåer framför altaren, några ikoner och en grav. Stora ridån vid högaltaret var jättetjusigt, svart sammet med jättestort silvrigt armeniskt kors! Plötsligt blev det ganska mörkt i kyrkanmed dessa ridåer och de svartklädda prästerna. Mörkt men mycket, mycket stämningsfullt.

Imorgon börjar den ortodoxa fastan och som en förberedelse käkade jag upp det kalkonpålägget jag hade hemma samt passade på att äta lambchops på Nafoura till lunch. Jag tänkte nämligen i år prova på att hålla fastan som de ortodoxa gör, dvs bara äta vegetariskt och inga animaliska produkter. OJ, hur blir det med mjölk i morgon thet??? Är det någon ortodox som följer denna blogg kan du väl komma med reglerna inför fastan. Jag vill ju göra rätt!

image288
Procession i Holy Sepulchre.


Kommentarer
Postat av: Anna

Mina kristna kompisar i Nasaret, en maronit och en grekisk-katolsk, fastar sedan ett par veckor redan tror jag...de äter inte kött och inte mjölkprodukter och avstår från sötsaker. Men istället har de en slags halvsöta kakor med kummin i som är jättegoda.

2008-03-09 @ 19:43:12
Postat av: Anna

Mina kristna kompisar i Nasaret, en maronit och en grekisk-katolsk, fastar sedan ett par veckor redan tror jag...de äter inte kött och inte mjölkprodukter och avstår från sötsaker. Men istället har de en slags halvsöta kakor med kummin i som är jättegoda.

2008-03-09 @ 19:43:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback