Bush och betongkepa

Bush är i stan! Det gick inte att missa, ens om man försökte. Typiskt att det var just idag när jag blev tvungen att åka till Orange i Västra Jerusalem. Två gånger, till och med, var jag tvungen att åka till Orange idag på förmiddagen. Det saknades en signatur, så FYRA gånger åkte jag längs samma väg som Bush skulle åka på nån timme senare. I varje lyktstolpe hängde en flagga, varannan var israelisk och varannan amerikansk. Dessutom stod det en polis var femtionde meter. I varje korsning stod en stor klunga poliser och stora drivor med kravallstaket. EN TIMME skulle vägen mellan Ben G och Jerusalem vara avstängd med anledning av att Bush var på ingång! EN TIMME! Nu har de hissat upp stora zeppelinaren med kameror i en lina över staden och ett par helikoptrar surrar runt i luften. Jag såg också turistbuss efter turistbuss full med poliser som kanske var reserven. Undrar i mitt stilla sinne vem som vaktar Haifa och de andra städerna. Alla är ju här.

Annars var det en ovanlig seg dag idag. Hade betongkepa hela natten och sov inte en blund. Kan ha visst samband med att jag skulle städa undan en halvtom flaska arrak igår kväll... Kanske det... Men det beror nog främst på att värmen har kommit och vattendrickarvanorna måste justeras till detta... Har nu en flaska vatten som beting innan jag tillåter mig själv att lämna kontoret.

Kommentarer
Postat av: A-K Roth

Betongkepa, vilket ord. LOL! Betongkipa? Baksmälla? Betongkeps? Påminner om när jag är döven i huvvä från migrän.

2008-05-14 @ 21:06:30
Postat av: Maria

Jo, rejält döven var jag allt. Man SKA dricka MYCKET vatten, speciellt om man hoppar över lunchen!!! Hu, vad otrevlig upplevelse det är att ha migrän!

Postat av: Anonym

Min migrän har blivit mildare med åren. Men det fanns episoder när halva ansiktet och ena armen var domnad, jag såg bara halva mig i spegeln och hade fruktansvärd värk och illamående i ett par dagar. Nu blir jag bara lite döven. Positiv ålderskrämpa!

2008-05-17 @ 11:32:12
Postat av: Maria

Huvva! Det påminner om högersidig hjärnskada efter tex stroke. Läste 10p neuropsykologi och lärde mig att man får bortfall i synfältet mm vid högersidig hjärnskada. Att det kunde komma vid migrän också! Fy vale vad onte det måste ha gjort! Tur det blivit bättre!

2008-05-17 @ 11:56:35
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Staffan D.

Om någon skulle vilja se vad Bush sade i Knesset så finns texten här:

http://www.whitehouse.gov/news/releases/2008/05/20080515-1.html



DN lade ut texten på sitt sätt: "[Bush] framställde ... utvecklingen Mellanöstern i närmast triumfatoriska vändningar: 'Från Kairo till Riyad till Beirut kommer folken att leva i fria och oberoende samhällen, där längtan efter fred förstärks av diplomati och turism och handel.' Han bedyrade också att drömmen om ett palestinskt hemland kommer att uppnås. Hur allt detta ska ske kunde dock Bush inte förklara."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=770906&rss=2216



Det här har varit för komplicerat för DN. Bush sade:

-- "Den fundamentala insikten att frihet ger fred, är den stora lärdomen av 1900-talet. Nu är det vår uppgift att tillämpa detta på 2000-talet. Ingenstans är den uppgiften mer brådskande än här i Mellersta Östern. Vi måste stödja reformatorerna som arbetar på att bryta ner de gamla mönstren av tyranni och hopplöshet. ...

-- Så låt oss försöka föreställa oss denna region 60 år från nu. Det är en vision som inte kommer att uppfyllas lätt eller på någon dag; den kommer att möta våldsamt motstånd. Men om vi ... bevarar vår beslutsamhet och vår tro på våra ideal, då är detta det Mellersta Östern vi kan få se:

-- Israel kommer att fira sitt 120-årsjubileum.... Det palestinska folket kommer att ha det hemland de länge drömt om -- en demokratisk stat, som styrs av lagar, respekterar de mänskliga rättigheterna, och förkastar terror.

-- Och här kommer så DN's citat: "Från Kairo till Riyad till Beirut kommer folken att leva i fria och oberoende samhällen, där längtan efter fred förstärks av diplomati och turism och handel."

-- Låt oss hoppas.

2008-05-17 @ 22:00:18
Postat av: Maria

Hej Staffan!

En rejäl sågning av Bushs tal kan du läsa här: http://al-hamatzav.org/permalink/bush-hanade-israel/

2008-05-18 @ 09:34:10
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Staffan D.

Tack för länken till Alterman. Gudlös jude som verkar inte så lite stressad.

Jag vill lägga fram en tes, som jag tycker håller väl: "Länder som behandlar judarna väl, går det bra för. Och tvärt om."



Spanien drev ut judarna 1492 -- och sedan blev det liksom inte mer. Världsväldet togs i praktiken över av Habsburgarna, och Spanien förblev ekonomiskt sett en tredjerangs stat, kanske just på grund av allt guld man tog över från Amerika. Holländare och engelsmän däremot tog sig an judarna -- och blev världsmakter. I Frankrike skickades Dreyfus till Djävulsön 1894, och antisemitismen blommade upp -- så 1914 var det dags att gräva skyttegravar. 1967 och 1973 visade sig USA vara Israels enda pålitliga vän i världen, under det att Sovjet satsade stort på de rika araberna. Så till jul 1991 blev det nödvändigt att ta ner skylten i Moskva; Sovjetunionen föll samman av egen inneboende svaghet. Etc etc etc.



Och det här, menar jag, kan bara förklaras med att ett visst folk faktiskt är det utvalda. På något sätt står i speciell relation till Allmakten.



Alterman är helt förbluffande obalanserad:

"...spare me your fucking redemption! Och varför denna okritiska hyllning av Moshe? 40 år i öknen var inte en bedrift, utan ett resultat av usel planering och katastrofalt lokalsinne. Sen undrar jag om Bush så här ca 3000 år senare ger sitt godkännande till Davids amorösa eskapader?"

... Det är inte någon kylig gudlöshet bakom detta; det är en klar oro över att det kanske ändå ligger något i det hela... Mose... David... Templet...

... Bush sade ju: "Den fundamentala insikten att frihet ger fred, är den stora lärdomen av 1900-talet. Nu är det vår uppgift att tillämpa detta på 2000-talet. Ingenstans är den uppgiften mer brådskande än här i Mellersta Östern. Vi måste stödja reformatorerna som arbetar på att bryta ner de gamla mönstren av tyranni och hopplöshet."

... Och Alterman's respons blev: "Sammantaget - Bush hånade Israel. Han hånade vetenskapen, förnuftet, moderniteten, upplysningen, humanismen - han hånade allt det som verkligen har lyft Israel upp ur den nationalistiska och religiösa dogmatismens gegga."

... Tokstolle !

2008-05-19 @ 14:20:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback