Dabke!


Häromdagen besökte jag Shoufat flyktingläger i Jerusalem. Jag skulle tro att de flesta Jerusalembor inte har en aning om att det bara "runt hörnet" finns ett flyktingläger. Direkt jag passerar checkpointen känns det som att vara i ett annat land. Smutsigt, fattigt och framförallt TRÅNGT! Man bor bokstavligen PÅ varandra! Sophämtningen lämnar också en hel del övrigt att önska. Överallt ser jag skräp. Katter finns i riklig mängd, men de liknar verkligen inte Tibble, min välnärda huskatt hemma i Docksta. Dessa rangel som springer skyggt omkring ser ut att ha både det ena och det andra i sjukdomsväg. Ingen reflex kommer att böja mig ner för att försöka klappa nån av dem!

I den här miljön frodas bitterhet och extemism. Med tanke på livsvillkoren är det inte helt långsökt att förstå att en del dyrkar sina "freedomsfighters". Här och var finns de på posters på väggarna, hållandes ett stort gevär och med Klippdomen i bakgrunden. Freedomfighters, martyrer eller terrorister... Unga män utan framtid som gör valet att bli hjälte för någon månad eller så.

Jag besökte ett aktivitetscenter som verkade ha ALLT. Fysioterapi, läkarmottagning, syverkstad för kvinnor, datorutbildningar, aktivitetscentra, debkeskola, teater, målarverkstad... Tanken var att försöka skapa mening och hopp i detta trista flyktingläger. Just denna grupp debkeungdomar låg i hårdträning inför en stundande resa till Italien där de ska framträda. Lite koordinering i stegen behövs innan de kommer dit, men visst är det äkta DANSGLÄDJE?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback