Rättvis värld?

Lever vi verkligen i en rättvis värld? Ska svältande barn i Afrika och överutnyttjade barnarbetare i Indien få skylla sig själva (för att de inte utvecklade sitt land som tex vi i Sverige har gjort)? Ska vi tycka det är OK att handla tröjor från Kina där arbetarna inte får/törs gå med i facket? Vem ids kolla efter rättvisemärkta varor? Kan inte jag få sköta mitt och skita i andra? Måste jag orka bry mig?


PLEASE - ge mig argument så jag överlever lärarjobbet till jullovet! PLEASE!

Kommentarer
Postat av: Anna

Det här kanske är en dålig liknelse, men: jag läste en gång en liknelse om ett fotbollsspel, där alla teoretiskt sett har samma möjlighet att göra mål. Det var bara det att planen sluttade och det ena laget måste sparka bollen uppåt, de hade usla skor, hade inte fått tillräckligt med mat, ingen hade tränat dem ordentligt, de kunde inte läsa och lagarna för spelet var skrivna av det andra laget enligt regler som passade dem.



Den här bilden kan tillämpas på varför kvinnor inte har samma chans som män i arbetslivet och också på hur världen ser ut generellt.



Ändå måste man vara noga med att "yes, we can"...det finns länder med naturtillgångar osv som gått käpprätt åt skogen pga diktatur och dåliga regeringar (Zimbabwe), och det finns extremt fattiga länder som dragit nytta av det koloniala arvet och nu ansluter sig till globaliseringen (Indien).



Men precis som i Europa, där ju den industriella revolutionen ledde till en enorm fattigdom, barnarbete osv osv så är det inte alla som drar nytta av en sådan revolution när den händer, utan snarare blir offer för den (se dessutom Blood Diamonds - Maria, låt dina elever se den och diskutera!!!)

2008-11-07 @ 11:31:59
Postat av: Anna

diamonds" rel="nofollow">http://en.wikipedia.org/wiki/Blooddiamonds

2008-11-07 @ 11:34:34
Postat av: adler

Our deepest fear is not that we are inadequate. Our deepest fear is that we are powerful beyond measure. It is our light, not our darkness that most frightens us.' We ask ourselves, Who am I to be brilliant, gorgeous, talented, fabulous? Actually, who are you not to be? You are a child of God. Your playing small does not serve the world. There's nothing enlightened about shrinking so that other people won't feel insecure around you. We are all meant to shine, as children do. We were born to make manifest the glory of God that is within us. It's not just in some of us; it's in everyone. And as we let our own light shine, we unconsciously give other people permission to do the same. As we're liberated from our own fear, our presence automatically liberates others." -

Marianne Williamson



Så applicerar man det på ett större världsligt sammanhang

2008-11-07 @ 12:47:33
Postat av: Maria

Fotbollsliknelsen var lysande! Och Blood Diamond har jag i DVD-hyllan. Jag ska nog sätta mig och se om den.



Sedan komma igen nästa vecka. Men chocken har ännu inte lämnat mig sedan jag kom till insikt i att en del verkligen tycker, på fullaste allvar dessutom, att världen är rättvis. Att vi kan skita i allt vad larmraporter, jordbävningar, översvämningar, svältkatastrofer, utsugarpolitik etc etc är.

2008-11-07 @ 13:52:42
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Egon

Visst måste vi försöka bry oss om andra, vi är ju medmänniskor. Visst det är inte lätt med handel, men man måste undvika handla där man ser det mest uppenbara orättvisorna, som barnarbete, produkter tillverkade under miljövidriga förhållanden mm. De stora affärskedjorna är väldigt känsliga för en köpbojkott.

2008-11-07 @ 22:33:25
URL: http://dessaminaminstabroder.blogspot.com/
Postat av: Maria

Jo, jag vet. Men HUR får man 16-17 åringar att inse detta?

2008-11-07 @ 23:46:36
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag vet inte om man kan få 16-17-åringar att inse detta, men jag tycker att det är helt i sin ordning att få dem att fundera över saken. Jag tog upp Blood Diamonds för att det är en film som för det första är underhållande, vilket gör att den "går ner" lättare, men som också tar upp just den problematik som jag tror bidrar till att många inte vill "tycka synd om" människor i Afrika. Varför använder de biståndspengar eller sin nyvunna självständighet till att finansiera inbördeskrig alternativt decimera sin egen befolkning (Somalia, Sudan, Rwanda), starta krig mot grannländer (Vietnam), skaffa sig kärnvapen (Nordkorea, Indien, Pakistan) eller bara generellt köra landet i botten genom nationaliseringar (Zimbabwe)? Är detta absolut nödvändigt? Vad beror det på? Vilka faktorer bidrar till en sådan utveckling?



Något som alltid stört mig i biståndstänkandet är 1) vi vet bättre än dem, för vi är så bra och demokratiska i Sverige 2) de här stackars människorna i U-länderna kan inte ta hand om sig själva, de är handlingsförlamade. Det här är ett arrogant, rasistisk och i längden väldigt improduktivt sätt att hjälpa människor.



Du kanske också skulle kunna ta upp länder eller områden eller system som fungerat - som t ex mikrokredit för kvinnor, eller Bangalore i Indien som USA:s call center, och varför sådant funkar och varför det är bra för människorna, deras länder, regionen och världen generellt.



Och vill du ha ett bra exempel på en kvinna som har guts: läs Nicholas Kristof om Mukhtar Mai, en pakistansk kvinna från landet som blev våldtagen av flera män från en högre stående familj och förväntades begå självmord efteråt pga skammen. Men det gjorde hon inte - hon drog fallet framför rätta i Pakistan, fick skadestånd och drog igång en flickskola i byn (hon är själv analfabet). Läs r=1&oref=slogin" rel="nofollow">http://www.nytimes.com/2005/03/05/opinion/05kristof.html?r=1&oref=slogin

2008-11-08 @ 08:48:24
Postat av: Evamaria

Kan det ha att göra med att det är Ö-vik? Visst gillade jag att bo där - men har aldrig träffat på en stad med folk som har en sån litet världsbild!! Tur att det fanns undantag!! ;)



Om de vuxna är trångtänkta och lever i en bubbla - hur ska då deras barn vara!!?? Skicka ut dem i världen vettja!!

2008-11-08 @ 13:50:47
Postat av: Petra

Habibti....vad sägs om att byta jobb?!

2008-11-08 @ 19:41:39
Postat av: Maria

Petra,

Jo, tanken har slagit mig. Typ jättehårt...

2008-11-08 @ 21:38:27
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Linnea

Tidigare har jag inte begripit att vissa människor inte inser att vi lever i en orättvis, så på sätt och vis är det bra att de har hjälpt mig att öppna mina ögon. Nu gäller det bara att få dem att öppna sina.

2008-11-09 @ 19:01:56
Postat av: Maria

Så kan vi göra! Hitta dem som inte bara tycker världen är rättvis utan de som också tycker miljöhotet är överdrivet och krigen helt ok. Då kanske "våra" elever förfasas och börjar fundera?

2008-11-09 @ 22:08:15
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: L8

Hej Maria! Min bild är att 16-17 åringar har hur mycket tankar som hellst. Men du kan inte gå in för att de ska tänka "rätt"....



Kolla lite hemsidor:

www.ciu.org/

www.forumsyd.org/

http://www.globalportalen.org/15.htm

http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=212

ArticleTypeA.aspx?id=4891" rel="nofollow">http://www.forumsyd.org/templates/FSArticleTypeA.aspx?id=4891



Kanske dessa kommentarer är "försent" men ett tips är att ta in någon utifrån för att få input till klassen. Gärna någon från en ungdomsorganisation. Ex. KFUK-KFUM, Röda Korsets Ungdomsförbund...



Lycka till!

2008-11-10 @ 18:47:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback