Wadi Nar

I förrgår tog vi oss från Betlehem genom Wadi Nar till Jerusalem trots att det var Yom Kippur och traffikenstår stilla i Västra Jerusalem. Många var de som hade sagt att det var omöjligt och att vi skulle glömma att ens försöka. Jag tänkte att OM det inte skulle gå att komma ända fram så skulle det ändå bli en tur i vackert ökenlandskap.

Det flöt på snudd på FÖR bra. Kanske en del i gruppen trodde att jag överdrev när jag berättade om svårigheterna att röra sig på Västbanken? Framme i Azzariyye fick vi tid att shoppa riktigt ordentligt. Eftersom shoppen ligger bakom muren har turismen till Lasarus Grav sjunkit kraftigt. Shoppägaren bredvid kyrkan berättade att förr kunde det komma 12-14 bussar per dag till Lasarus Grav. Nuförtiden kommer kanske två eller tre bussar dit.

Vi bytte till en jerusalemskyltad buss i Azzariyye och körde sedan till Jerusalem via tunneln. Det gick hur bra som helst.

Mäktigt var det också att vandra över till Västra Jerusalem och STI på helt biltomma gator. Naturligtvis passade vi på att gå mitt i vägen! Familjer var ute och lekte med sina barn på gatorna och cyklister swishade förbi i full fart. Och så kunde man höra vindens sus i träden mitt i stan. Kul!


Shoppen i Azzariyye. Kanske handla en Jesus?

Kommentarer
Postat av: L8

Hej Maria!



Ja, OM man börjar tvivla på svårigheter att röra sig på Västbanken som palestinier så kan man ju alltid kolla in FNs olika sammanställningar över alla de hinder som finns...
www.ochaopt.org



L8

2008-10-14 @ 19:33:53
URL: http://www.ochaopt.org
Postat av: Maria

L8,

Tack för länken! Ja OCHA har riktigt bra kartmaterial.

2008-10-14 @ 20:59:01
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback