puh!

Är back in det heat med besked! Det verkar som om denna vecka hopas med ett koncentrat av Holy Lands alla tänkbara event. Det får bli summering nu och utläggning vid senare tillfälle.

Folke Bernatottereception med generlakonsuln och en massa andra från Svensk-kommunityn i Jerusalem. MYCKET intressant och lärorikt! Föreläsning, snittbuffé och sedan en nygjord dokumentär om Folke Bernadotte. En krans fans förstås på podiet.

Idag på förmiddagen strosade jag genom Gamla Stan och hälsade på en massa bekanta runt Jaffa Gate. Lunchade med en bekant och gjorde lite "catching up" av skvaller om ditt och datt. For sedan en sväng till Betlehem och besökte Födelsekyrkan.

Hemvägen från Bethlehem var synnerligen intressant. Snart kommer jag ju att resa med en grupp och då ska vi ta oss från Betlehem till Jerusalem på självaste Yom Kippur. Dagen trafiken står stilla i Israel, speciellt stilla står den i närheten av alla religiösa sektioner. Hebron Road är bara att glömma, den som är ca 7 kilometer och i en rät linje mellan städerna. Enligt uppgift ska det fungera att åka en annan väg och det var den jag rekade: Man far över Beit Sahour och genom Wadi Nar för att komma fram i Azariye och därifrån åka strax utanför Maále Adumim och upp till Jerusalem genom tunneln. På den vägen får man sedan göra en U-sväng för att komma över Olivberget och slutligen nå hotellet vid Damaskusporten.

En rejäl omväg som kanske ändå inte i slutändan kommer att fungera för tydligen var sista checkpointen förbjuden att passera med israeliska nummerplåtar. Två bussar kan vara ett alternativ eller så kanm an göra som min vän Ali gjorde, låtsas vara helt lost och "snälla, snälla..." och "ska aldrig mer..." och sedan bli igenomsläppt av ren godhet från soldatens sida. En annan undran är hur bussen kommer att klara den smala och branta serpentinvägen som förbinder Beit Sahour med Azariyya. Men lite äventyr vill vi ju ha... Hotellen i jerusalem var fullbokade under Yom Kippur och alternativet att stanna i Bethlehem och helt missa den viktiga dagen känns inte som ett alternativ när det gäller en studieresa.

Svettig och lite lätt sliten joinade jag sedan mina föredetta kollegor som kommit på eftermiddagen på middag på en nyöppnad italiens restaurang nära Jaffaporten. Mums!

Traskade sedan för att leta taxi hem när jag stötte ihop med vännerna fader G och ärkebiskop A från det armeniska patriarkatet. De berättar då att fader S blivit arresterad då han klippt till en som spottade på honom. De armeniska prästerna har på senare tid fått stå ut med ett ökat öppet förakt från vissa element av stadens mindre uppfostrade religiösa grupper. De har vid upprepade tillfällen spottat efter processioner och mot korset samt skrattat och applåderat när begravningsföljen gått förbi dem. Det måste ha runnit över för fader S som fick in en riktig "tjottablängare" mitt i nyllet på en av ungdomarna. Blodet strömmade i ansiktet på spottaren och polisen kom och förde iväg fade S till arresten.

Stod och hängde en stund med fader G och ärkebiskop A utanför polisstationen tills de blev insläppta för att försöka prata ut sin broder S. Fick höra att de kommer på Storfesten på lördag kväll då jag ska avtackas och att det tydligen var nån överraskning på gång. Jag är så himla nyfiken på vad det kan vara. Hoppas verkligen att det handlar om att fader G ska sjunga fottvättarsången!

Har nu skavsår på hälen. Ska sova...

Kommentarer
Postat av: Evamaria

hej!

Hoppas du har HÄRLIGA dagar i värmen! Fullt upp verkar du ju ha ;)

Vill du krascha i stan en natt på väg till Norrland så hör av dig! Det vore så kul! :)

2008-09-18 @ 22:37:57
Postat av: Maria

Krasha låter trevligt. Har dock lite bråttom upp till eleverna nu när jag kommer hem. Kanske en annan gång? Vore trevligt att träffa dej! /M

Postat av: Johan

Maria, tar det emot för dig att nämna Israel vid namn, istället för "Holy Land"?



I så fall, varför?



2008-09-20 @ 12:52:41
Postat av: Maria

Johan,

Jo, faktiskt. Det tar emot lite grand. Anledningen är främst att gränsdragningen är oklar här i Holy Land. Är jag i ställen som Tel Aviv, Haifa, Eilat eller västra Jerusalem säger jag "Israel". Då är det för mig helt klart och helt okomplicerat att göra det. Är jag däremot i Betlehem kan jag naturligtvis inte påstå att jag befinner mig i Israel. Eftersom "Palestina" också är aningens komplicerat att använda sådär utan vidare och "palestinska områdena" är långt och omständigt att säga så använder jag kort och gott "Holy Land" för att på så vis inte irritera folk i onödan. För "Holy Land" är det ju för judar, kristna och muslimer.



(Fast ibland UNholy Land då alla verkar leta anledning att strida)

2008-09-20 @ 22:40:58
URL: http://jerusalem.blogg.se/
Postat av: Johan

Jaha, men i så fall kan du väl säga Heliga Landet på svenska...

2008-09-20 @ 22:48:17
Postat av: Maria

Bra idé, Johan. Men jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag tycker "Holy Land" är roligare att säga än "Heliga Landet". Det är liksom mer stuns i "Holy Land". Kanske låter det också lite mindre fromt?

2008-09-20 @ 23:41:04
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback