Securityrapport

Ben Gurion igår eftermiddag. Jag anlände flygplatsen med två bildakollegor som också skulle hem. Jag fick en femma och de fick tvåor när vi stod i kön. Lite glad var jag över femman, för det brukar innebära att man slipper gå iväg till kroppsvisiteringsstället. Det är ju liiiite jobbigt att ha en hanskbeklädd flicksnärta som går igenom håret och känner innanför kläderna.

En femma innebär att väskorna gås igenom. Tre securitytjänstemän hjälptes åt med detta. Först den obligatoriska frågan: "Har du fått något, till exempel ett paket, som du ska ge till någon?". Paket har jag ju fått när jag blivit avtackad, men de ska jag ju behålla. Jag svarade alltså "Nej".

Så plockade de fram pärlemotavlan (se bild längre ner på denna sida). "Var har du fått tag på den här?". "Betlehem", svarar jag varpå det i fortsättningen blir lite stelare leenden. "Hur kom du på att du skulle handla den här?". Jag förklarar då genast att det var en present. "PRESENT???". Ja, sa jag. Jag har slutat mitt jobb och några vänner i Betlehem tyckte jag skulle ha en present".

Securitysupervisorn kom in och rev bort alla femmor som jag hade på väskorna och ersatte med sexor. Kroppsvisitering!

Nåja, nu tycker jag det är lite bättre att bli ordentligt undersökt på bottenvåningen istället för att senare hamna i metalldetektorn. En sexa innebär också att man får en egen säkerhetsperson som eskort ända fram till passkontrollen och det var fullständigt OK. Killen var trevlig och jag hann med en kopp kaffe ändå innan det var dags att gå ombord.

Kommentarer
Postat av: Chaja

Alltså en etta är ju det bästa, vilket de ultraortodoxa brukar få, tvåor brukar personer som varit i israel upprepade ggr tidigare få. Varför var du glad över en femma, då är man ju misstänkt!?!

2008-10-16 @ 17:12:09
Postat av: Johan

Jag kom tillbaka från Israel för några dagar sedan, och jag hade ettor.



Jag förstår inte vad ni gör. Jag har ALDRIG blivit kroppsvisiterad el.dyl., och jag har rest ett tiotal gånger.

2008-10-17 @ 16:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback