Är det nog snart?

Hela världen följer med fasa läget i Gaza där det blir värre och värre för varje dag. Över 700 döda, vit fosfor, bombat sjukhus, brist på mat, vatten,elektricitet... En humanitär katastrof och vi sitter på åskådarbänk.

Jag fick frågan av en vän; Vad kan man göra? 


Well, sätta sig in i situationen är väl det första man kan göra. Se och läsa nyheter från olika sidor och försöka förstå sig på vad det är som händer därnere. Tyvärr är det vissa som även nu, eller kanske i synnerhet nu, gottar in sig i den åsikt man redan cementerat in sig i. En bekant gav mig nyss tre artiklar att läsa, alla med samma vinkling och samma åsikt. Dumt!

Samla in pengar!
Nu när en massa biståndsprojekt bokstavligen grusas kan det vara tid att börja samla in pengar för en ny upprustning av Gaza när krget tar slut. Reningsverk, sjukhus, skolor, infrastruktur... Det lär bli en lång lista på saker som behövs.

Demonstrera
kan man också göra. Vifta med flaggor och påverka makthavarnas beslut. Tyvärr läste jag att en del demonstrationer spårar ur och blir våldsamma. Dumt och kontraproduktivt! Det är ju israels regering som kan få sig en känga, inte israeler i allmänhet eller judar! Har man missat det har man missat mycket.



Jodå -jag VET att det inte är så muntert i Sderot, Ashkelon, Ashdod m-fl. ställen. Men de är åtminstone inte instängda i kriget utan kan åtminstone fly, plus att de säkert har tillgång till rent dricksvatten, elektricitet, avloppsrening, mat, bensin på ett helt annat sätt än Gazaborna...

Kommentarer
Postat av: Sanna

Angående demonstrationer:

I vanlig ordning beskrevs lördagens demo i Umeå med några enstaka meningar på VK.se. Av kommentarerna att dömma är detta dock ett ämne som berör en stor del av Västerbotten-Kurirens läsare. En av kommentarerna har jag valt att citera och diskutera kring på min blogg, dela gärna med dig av dina åsikter kring den.

Postat av: Maria

Hej Sanna!

Trevlig blogg du startat upp, ska bli intressant att följa dej via bloggen på allehanda "aktivistaktiviteter"!

2009-01-12 @ 15:16:36
URL: http://jerusalem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback